REGULAMENTUL (CE) NR. 561/2006 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN |
Definiţii
Acest regulament stabileşte normele referitoare la perioadele de şofat, de repaus şi pauzele care trebuie respectate de către
conducătorii auto ce asigură transportul rutier de marfuri şi de călători şi anume:
- de mărfuri cu vehicule, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3,5 tone sau
- de călători cu vehicule care sunt construite sau amenajate în mod permanent pentru a putea asigura transportul a mai mult de 9 persoane, inclusiv conducătorul, şi care sunt destinate acestui scop.
Pentru a prezenta-cu exemple-acest regulament va trebui mai întâi să se înceapă cu câteva definiţii.
Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul auto trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic.
Perioada de repaus zilnic poate fi:
O perioadă de repaus săptămânal începe până la sfârşitul a 6 perioade de 24 de ore de la perioada de repaus săptămânal precedentă.
Perioada de repaus săptămânal poate fi:
Mai jos se va arăta modul în care trebuie să se facă compensarea.
în exemplul de mai sus în cea de-a doua săptămână se poate lua un repaus săptămânal redus.
- conducător auto: persoana care conduce autovehiculul, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, sau care se află la bordul unui vehicul în cadrul serviciului său pentru a-l putea conduce, în cazul în care este necesar;
- pauza: orice perioadă în care conducătorul auto nu are dreptul să conducă sau să efectueze alte munci şi care trebuie să-i permită numai să se odihnească;
- altă muncă: orice activitate, cu excepţia şofatului, definită ca timp de lucru la articolul 3 litera (a) din Directiva 2002/15/CE, inclusiv orice activitate desfaşurată pentru acelaşi sau un alt angajator din sectorul transportului sau din alt sector;
- repaus: orice perioadă neîntreruptă pe parcursul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său;
- perioada de repaus zilnic: partea unei zile în timpul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul sau şi care poate fi o "perioadă de repaus zilnic normală" sau o "perioadă de repaus zilnic redusă":
- perioada de repaus zilnic normală: orice perioadă de repaus de cel puţin 11 ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în 2 tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin 3 ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin 9 ore.
- perioada de repaus zilnic redusă: orice perioadă de repaus de cel puţin 9 ore, dar mai puţin de 11 ore.
- perioada de repaus săptămânal: o perioadă săptămânală în timpul căreia un conducător auto poate dispune liber de timpul sau şi care poate fi o "perioadă de repaus săptămânal normală" sau o "perioadă de repaus săptămânal redusă":
- perioada de repaus saptamânal normală: orice perioada de repaus de cel puţin 45 de ore;
- perioada de repaus zilnic redusă: orice perioadă de repaus de mai puţin de 45 de ore, care poate fi redusă la minimum 24 de ore.
- săptămână: perioada cuprinsă între ora 00:00 a zilei de Luni şi ora 24:00 a zilei de Duminică;
- durata de condus: durata activităţii de condus înregistrată:
- automat sau semiautomat de aparatul de înregistrare definit în anexa I şi în anexa I B la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 sau
- manual, în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
- durata zilnică de condus: durata totală de condus acumulată între sfârşitul unei perioade de repaus zilnic şi începutul următoarei perioade de repaus zilnic sau între o perioadă de repaus zilnic şi o perioadă de repaus săptămânal;
- durata de condus săptămânală: durata de condus acumulată în timpul unei săptămâni;
- conducere în echipaj: situaţia în care, pe parcursul unei perioade de condus cuprinsa între 2 perioade repaus zilnice consecutive sau între o perioadă de repaus zilnic şi o perioadă de repaus săptămânal, se află cel puţin 2 conducători auto la bordul vehiculului pentru a asigura şofatul. Pe parcursul primei ore de conducere în echipaj, prezenţa altui conducător sau a altor conducatori este facultativă, dar este obligatorie pentru restul perioadei;
- perioada de şofat: durata de şofat cumulată între momentul în care conducătorul se aşază la volan dupa o perioadă de repaus sau o pauza şi momentul în care începe o perioadă de repaus sau o pauză. Perioada de şofat poate fi continuă sau fragmentată.
ECHIPAJE, DURATE DE ŞOFAT, PAUZE ŞI TIMP DE REPAUS |
PAUZA
|
Dupa o perioadă de 4 ore şi jumătate de condus, conducătorul trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin 45 de minute, exceptând cazul în care îşi începe
o perioadă de repaus.
|
|
Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin 15 minute urmată de o pauză de cel puţin 30 de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere. Observaţii:
|
DURATA DE CONDUCERE ZILNICĂ
|
|
|
Durata maximă de conducere continuă este de 4 ore şi 30 de minute
|
Durata de conducere zilnică nu depăşeşte 9 ore.
|
Durata de conducere zilnică poate fi prelungită la maximum 10 ore, dar nu mai mult de 2 ori pe parcursul săptămânii.
|
DURATA DE CONDUCERE SĂPTĂMÂNALĂ
|
|
Durata de condus săptamânală nu depăşeşte 56 de ore.
|
Durata de condus cumulată nu trebuie sa depaşească 90 de ore pe parcursul a 2 săptămâni consecutive.
|
PERIOADA DE REPAUS ZILNIC
Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul auto trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic.
Perioada de repaus zilnic poate fi:
- normală:
- orice perioadă de repaus de cel puţin 11 ore;
- o perioada de repaus luată în 2 tranşe: prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin 3 ore, iar a doua o perioadă neîntreruptă de cel puţin 9 ore.
- redusă: orice perioadă de repaus de cel puţin 9 ore, dar mai puţin de 11 ore.
|
|
|
Repaus zilnic normal, minim 11 ore.
|
Repaus zilnic normal luat în 2 tranşe: minim 3 ore urmate de minim 9 ore.
|
Repaus zilnic redus: cel puţin 9 ore, dar mai puţin de 11 ore.
|
Observaţii:
- Un conducător auto nu poate efectua mai mult de 3 perioade de repaus zilnic redus între 2 perioade de repaus saptamânal.
- în funcţie de necesităţi aceste 3 perioade de repaus zilnic redus pot fi luate si consecutiv.
Cazul conducerii autovehiculului de un echipaj format din mai mulţi conducători auto
|
Atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel
puţin 9 ore pe parcursul celor 30 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.
|
Observaţii:
- în cazul conducerii în echipaj conducătorii auto trebuie să efectueze o perioadă de repaus zilnic de minim 9 ore pe parcursul celor 30 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal. în cazul acestora nu se impune necesitatea respectării numărului de repausuri zilnice reduse între 2 perioade repaus săptămânal ca în cazul conducerii vehiculului de un singur conducător auto;
- trebuie respectate însă duratele maxime de conducere pentru fiecare conducător auto, duratele zilnice de conducere (normale şi prelungite), perioadele de repaus săptămânal.
PERIOADA DE REPAUS SĂPTĂMÂNAL
O perioadă de repaus săptămânal începe până la sfârşitul a 6 perioade de 24 de ore de la perioada de repaus săptămânal precedentă.
Perioada de repaus săptămânal poate fi:
- normală: orice perioadă de repaus de cel puţin 45 de ore
- redusă: orice perioadă de repaus de mai puţin de 45 de ore, care poate fi redusă la minimum 24 de ore.
|
|
Repaus săptămânal normal.
|
Repaus săptămânal redus.
|
Pe parcursul a 2 săptămâni consecutive,un conducător trebuie să efectueze cel puţin:
- 2 perioade de repaus săptămânal normale sau
- o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus redusă de cel puţin 24 de ore. Cu toate acestea reducerea se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în discuţie.
|
|
Repaus săptămânal redus urmat de unul normal.
|
2 repausuri săptămânale normale.
|
O perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin 24 de ore se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de-a treia săptămâni care urmează.
Mai jos se va arăta modul în care trebuie să se facă compensarea.
|
|
|
|
Repaus săptămânal redus.
|
Repaus săptămânal normal.
|
Repaus săptămânal normal.
|
Săptămâna în care este obligatorie compensarea perioadei de repaus săptămânal redusă.
|
Notă:
în exemplul de mai sus în cea de-a doua săptămână se poate lua un repaus săptămânal redus.
Observaţii:
|
1.Perioada de repaus ce trebuie luată în compensare în cea de-a treia săptămână poate fi alipită unei perioade de repaus zilnic de minim 9 ore sau
|
|
2. poate fi alipită unei perioade de repaus săptămânal (redus sau normal, după caz).
|
ALTE REGLEMENTăRI ALE REGULAMENTULUI (CE) 561/2006:
- Conducătorul respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal;
- în cazul în care un conducător solicită acest lucru, perioadele de repaus zilnic şi săptămânal reduse departe de baza de staţionare a vehiculului pot fi efectuate la bordul vehiculului, cu condişia ca acesta să fie dotat cu cabină de dormit corespunzătoare şi să fie în staţionare;
- o perioadă de repaus săptămânal care începe pe parcursul unei săptămâni şi se continuă în săptămâna următoare poate fi alipită oricăreia dintre aceste săptămâni, dar nu amândurora;
- atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o perioadă de repaus zilnic normală, această perioadă poate fi întreruptă de 2 ori cel mult de alte activităţi a căror durată nu depăşeşte o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normală, conducătorul are acces la o cuşetă;
- perioada de timp necesară conducătorului pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul care intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament sau pentru a se întoarce la locul de reşedinţă a conducătorului, nu se consideră repaus sau pauză, cu excepţia cazului în care conducătorul se află pe un feribot sau în tren şi are acces la o cuşetă;
- perioada de timp necesară conducătorului ce conduce un vehicul care nu intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul care intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament sau pentru a se întoarce din acel loc, atunci când acesta nu se află nici la locul de reşedinţă al conducătorului, nici la sediul angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului, se consideră altă muncă.
- continuă: cel mult 4 ore şi 30 de minute
- zilnică:
- normală: 9 ore;
- prelungită: 10 ore de cel mult 2 ori pe săptămână.
- săptămânală: cel mult 56 de ore.
- 2 săptămâni consecutive: cel mult 90 de ore.
- minim 45 de minute
- fragmentată: cel puţin 15 minute urmată de alta de cel puţin 30 de minute
- zilnică
- normală
- cel puţin 11 ore;
- fragmentată: cel puţin 3 ore urmată de alta de cel puţin 9 ore.
- redusă minim 9 ore, dar mai puţin de 11 ore.
- săptămânală
- normală: cel puţin 45 de ore.
- redusă: cel puţin 24 de ore, dar mai puţin de 45 de ore. Această reducere se va compensa până la sfârţitul celei de-a treia săptămâni care urmează. .
- 2 săptămâni consecutive:
- 2 perioade de repaus săptămânale normale sau
- o perioadă de repaus săptămânal normală urmată de altă perioadă de repaus săptămânal redusă (sau invers).
- pentru un echipaj format din mai mulţi conducători auto:
- cel puţin 9 ore într-un interval de 30 de ore; trebuie însă să respecte perioadele de repaus săptămânal.
- tren sau feribot:
- perioada de repaus normal de 11 ore sau de 3 ore + 9 ore poate fi întreruptă de 2 ori prin alte activităţi a căror durată să nu depăşească o oră.
- perioadele, altele decât cele pauză sau de repaus, în timpul cărora lucrătorului mobil nu i se cere să rămână la postul său de lucru, dar trebuie să fie disponibil să răspundă la orice apel de a întreprinde o călătorie sau a relua conducerea vehiculului sau de a efectua o altă muncă. în special aceste perioade disponibilitate includ perioadele în timpul cărora lucrătorul mobil însoţeşte un vehicul care este transportat cu feribotul sau cu trenul, precum şi perioadele de aşteptare la graniţă şi cele datorate interdicţiilor de circulaţie.
- pentru lucrătorii mobili care conduc vehiculul în echipă, perioada petrecută stând lângă şofer sau în cuşetă în timp ce vehiculul este în mişcare.
- perioada dedicată activităţilor de transport rutier. Aceste activităţi sunt, cu precădere, următoarele:
- conducerea autovehiculului;
- încărcarea şi descărcarea;
- ajutorul acordat pasagerilor la urcarea şi coborârea din vehicul;
- curăţenia şi întreţinerea tehnică;
- toate celelalte activităţi vizând asigurarea siguranţei vehiculului, a încărcăturii sale şi a pasagerilor sau îndeplinirea obligaţiilor legale sau de reglementare direct legate de operaţiunea de transport aflată în desfăşurare, inclusiv supravegherea încărcării şi descărcării, formalităţile administrative legate de poliţie, vamă, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp în care acesta nu poate dispune liber de timpul său şi i se cere să fie la postul său de lucru, gata să întreprindă activitatea sa normală
îndeplinind anumite sarcini asociate serviciului, în special în timpul perioadelor când aşteaptă să se facă încărcarea sau descărcarea, dacă durata previzibilă a acestora nu
este cunoscută dinainte, şi anume fie înaintea plecării die chiar înaintea începerii efective a perioadei în chestiune, sau în condiţiile generale negociate între partenerii sociali
şi în condiţiile legislaţiei statelor membre.
Pagină realizată de D.M.Radu
Orice observaţie sau sugestie este binevenită, aşa că vă rog să folosiţi adresa de e-mail dmradu@gmail.com sau pagina de contact.
CONCLUZII |
PAUZA
PERIOADA DE REPAUS
PERIOADE DE DISPONIBILITATE