TRAVERSAREA CU FERIBOTUL SAU CU TRENUL |
1. Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului precizează la articolul 9:
Articolul 9
"(1)Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o perioadă de repaus zilnic normală, această perioadă poate fi întreruptă de două ori cel mult de alte activităţi a căror durată nu depăşeşte o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normală, conducătorul are acces la o cuşetă."
Totodată recomand citirea Notei de orientare nr. 6.
Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului precizează la articolul 34, al. (7) următoarele:
"(7) Conducătorul auto introduce în tahograful digital simbolul ţării unde îşi începe şi cel al ţării unde îşi încheie ziua de lucru. Un stat membru poate totuşi să impună conducătorilor de vehicule care efectuează un transport în interiorul teritoriului său adăugarea la simbolul ţării a unor specificaţii geografice mai detaliate, cu condiţia ca statul membru să fi notificat Comisiei specificaţiile geografice detaliate respective înainte de 1 aprilie 1998."
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date de intrare:
Conducătorul auto ajunge la locul de îmbarcare şi începe o perioadă de repaus zilnic normală (şi-a terminat ziua de lucru).
Aceste etape sunt următoarele:
1. Ajunge în spaţiul destinat aşteptării feribotului pentru a se îmbarca. Pe display-ul tahografului digital va apărea o imagine ca cea de mai jos:
3. Pentru introducerea simbolului ţării va apăsa din nou pe butonul OK.
12. Se va apela din nou meniul tahografului digital pentru a introduce opţiunea “ferry”. Pentru apelarea meniului se va apăsa butonul OK.
începând cu ora 13:50 conducătorul auto se pregăteşte de debarcare. Din nou va trebui să întrerupă repausul zilnic pentru a efectua debarcarea, iar pentru a proceda corect va trebui să seteze tahograful digital pe opţiunea "ferry", urmând paşii prezentaţi anterior.
Total repaus zilnic: 1 oră şi 30 minute + 7 ore =8 ore şi 30 de minute de repaus.
Menţiuni:
Conform datelor de intrare exemplificate mai sus, după ora 14:10 mai trebuie să efectueze încă 2 ore şi 30 de minute de repaus.
Deci, la ora 16:40 poate începe o nouă zi de lucru.
în continuare se va arăta cum trebuie să se procedeze pentru a se începe o nouă zi de lucru.
Pentru a se începe o nouă zi de lucru conducătorul auto va trebui să introducă din nou simbolul ţării (unde începe această zi de lucru); Suedia în cazul exemplificat. Presupunem că este ora 16:40, moment în care conducătorul auto a efectuat minim 11 ore de repaus zilnic normal.
20. Pentru introducerea simbolului ţării va apăsa din nou pe butonul OK.
Cu ajutorului butonului 1 (figura de mai jos) se va trece tahograful digital de pe "pauză" pe "alte activităţi". Urmează o inspecţie vizuală şi verificare a autovehiculului de circa 10-20 de minute şi apoi se poate pleca.
Conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul, îşi termină perioada de repaus zilnic normal.
Spre exemplificare se va folosi acelaşi studiu de caz prezentat anterior cu o mică deosebire în ceea ce priveşte ora ajungerii în port pentru îmbarcare.
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date:
Vom face şi aici un mic calcul:
Total repaus: 4 ore şi 30 minute + 7 ore repaus=11 ore şi 30 de minute de repaus.
Observaţia este următoarea: conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul şi-a efectuat repausul zilnic. Efectuîndu-şi repausul zilnic, la momentul debarcării nu mai este necesar să treacă tahograful digital pe opţiunea "ferry", ci poate să înceapă o nouă zi de lucru: introduce simbolul Suediei în tahograful digital, setează "alte activităţi" şi pleacă.
Vehiculul este condus de un echipaj format din 2 conducători auto. Aceştia ajung la locul de îmbarcare. Situaţiile sunt aceleaşi de la cazul 1 (conducere de un singur conducător auto).
Notă
La articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 se precizează că repausul zilnic normal se poate întrerupe la îmbarcarea/debarcarea pe feribot sau tren. Iar definiţia repausului zilnic normal este: "orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin nouă ore".
Luînd în considerare cele prezentate la nota anterioară se poate trage concluzia că în cazul conducerii în echipaj repausul zilnic care poate fi întrerupt este de minim 11 ore, chiar dacă aceştia, în mod nomal, este suficient să efectueze 9 ore de repaus într-un interval de 30 de ore de după repausul zilnic sau săptămânal.
După cum s-a amintit anterior există curse navetă pe distanţe scurte-Dover-Calais de exemplu-a căror durată este de 1:30-2:00 ore, pentru care nu eliberează bilete pentru cuşetă. în acest caz repausul zilnic nu poate fi întrerupt. Se aşteaptă terminarea repausului zilnic, iar îmbarcarea se va face pe următoarea cursă-navetă.
Dacă nu este necesar să se ia un repaus zilnic înaintea îmbarcării şi dacă nu apare necesitatea întrării în repaus zilnic în timpul transportului cu feribotul atunci se poate efectua traversarea cu prima cursă navetă.
Articolul 9
"(1)Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o perioadă de repaus zilnic normală, această perioadă poate fi întreruptă de două ori cel mult de alte activităţi a căror durată nu depăşeşte o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normală, conducătorul are acces la o cuşetă."
Totodată recomand citirea Notei de orientare nr. 6.
Observaţii:
- Repausul zilnic care poate fi întrerupt este cel normal. Asta înseamnă că dacă în timpul conducerii apare necesitatea îmbarcării pe feribot sau tren, iar conducătorul auto se află în repaus zilnic, acesta va lua un repaus zilnic normal şi nu unul redus, chiar dacă poate beneficia de un repaus zilnic redus Conducătorul auto conduce neîntrerupt 4 ore şi 30 de minute. în aceasta situaţie, după 4 ore şi 30 de minute, acesta trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin 45 de minute.
- Articolul 9 al Regulamentului 561/2006 precizează că repausul zilnic normal poate fi întrerupt; deci dacă îmbarcarea şi debarcarea durează fiecare câte 15 minute, atunci conducătorul auto va lua un repaus zilnic normal total de 11 ore şi 30 de minute.
- Conform notei de orientare nr. 6, în cazul în care conducătorul auto întrerupe o perioadă de repaus luată în 2 tranşe (3 ore+ 9 ore) atunci întreruperile se referă la întreaga perioadă de repaus şi nu la fiecare tranşă în parte.
- Conform art. 9 din Regulamentul 561/2006 numai repausul zilnic normal poate fi întrerupt nu şi cel săptămânal (practic, conducătorul auto ia un repaus zilnic normal în aşteptarea feribotului).
- în cazul conducerii în echipaj, dacă echipajul va trebui să întrerupă repausul zilnic pentru traversarea cu feribotul sau trenul atunci echipajul va lua un repaus zilnic de minim 11 ore în intervalul de 30 de ore de la începerea perioadei de conducere, la care se adaugă întreruperile necesare cu îmbarcarea, respectiv debarcarea pe feribot (se va explica mai jos din ce cauză).
- Conform articolului 9 al Regulamentului 561/2006 perioada de repaus zilnic normală poate fi întreruptă numai dacă conducătorul auto are acces la o cuşetă. în caz contrar nu poat fi întreruptă.
în continuare se va arăta cum se procedează corect (teoretic şi practic) în cazul îmbarcării pe un feribot.
Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului precizează la articolul 34, al. (7) următoarele:
"(7) Conducătorul auto introduce în tahograful digital simbolul ţării unde îşi începe şi cel al ţării unde îşi încheie ziua de lucru. Un stat membru poate totuşi să impună conducătorilor de vehicule care efectuează un transport în interiorul teritoriului său adăugarea la simbolul ţării a unor specificaţii geografice mai detaliate, cu condiţia ca statul membru să fi notificat Comisiei specificaţiile geografice detaliate respective înainte de 1 aprilie 1998."
Se presupun următoarele date de intrare:
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date de intrare:
- data ajungerii în portul Rostock, Germania: 1/07/2015, ora 5:00;
- cursa aleasă pentru deplasarea Rostock-Trelleborg este cea care are ora de plecare 7:45, aceeaşi zi, iar ora ajungerii la destinaţie 13:45.
Cazul 1
Conducătorul auto ajunge la locul de îmbarcare şi începe o perioadă de repaus zilnic normală (şi-a terminat ziua de lucru).
Pentru a începe un repaus zilnic normal în spaţiul destinat aşteptării feribotului procedează astfel: intră în meniul tahografului digital, setează tahograful pe opţiunea "pauză" şi apoi introduce simbolul ţării unde şi-a terminat ziua de lucru (Germania în cazul prezentat- D).
Aceste etape sunt următoarele:
1. Ajunge în spaţiul destinat aşteptării feribotului pentru a se îmbarca. Pe display-ul tahografului digital va apărea o imagine ca cea de mai jos:
2. Cu ajutorul butonului 1 va seta tahograful pe opţiunea "pauză" şi va confirma opţiunea aleasă cu butonul OK.
Urmează introducerea simbolului ţării unde şi-a terminat ziua de lucru.
3. Pentru introducerea simbolului ţării va apăsa din nou pe butonul OK.
4. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului sau butonului se va selecta opţiunea de introducere a datelor pentru şoferul 1. Se confirmă cu OK.
5. După confirmarea opţiunii că se doreşte introducerea datelor pentru conducătorul auto va apărea o imagine ca cea de mai jos. Se confirmă cu OK introducerea simbolului ţării unde se va începe repausul zilnic.
6. Pe display-ul tahografului digital va apărea, intermitent, simbolul ţării unde se va începe un repaus zilnic. Acesta afişează simbolul ţării unde s-a început ultima zi de lucru sau unde s-a încheiat ultima zi de lucru. Dacă ziua de lucru s-a început în Olanda atunci, intermitent va apărea simbolul NL. Prin intermediul butonului sau butonului se va schimba simbolul respectiv până când se va ajunge la simbolul Germaniei (D).
7. Se va confirma cu OK.
8. Pentru scut timp pe display-ul tahografului va apărea un mesaj de confirmare a datelor introduse.
9. Datele dorite au fost introduse; va apărea imaginea de mai jos. Se doreşte finalizarea introducerii datelor. Se apasă pe butonul din imagine până când apare întrebarea dacă se doreşte părăsirea meniului.
10. Se confirmă, la apariţia întrebării dacă se doreşte părăsirea meniului, cu OK.
11. Va apărea imaginea de mai jos. Acum se poate începe repausul zilnic normal.
îMBARCAREA
Plecarea feribotului este la ora 7:45, dar îmbarcarea începe mai devreme. Presupunem că îmbarcarea va începe la ora 6:30. Pentru a efectua îmbarcarea conducătorul auto trebuie să-şi întrerupă repausul zilnic. Conducătorul auto, pentru a proceda corect în privinţa îmbarcării, trebuie să procedeze astfel:
- la venirea feribotului, înainte de începerea îmbarcării, intră în meniul tahografului, setează tahograful pe opţiunea "ferry", apasă "OK";
- porneşte vehiculul şi începe îmbarcarea;
- la terminarea procesului de îmbarcare opreşte vehiculul şi trece tahograful pe opţiunea "pauză", continuîndu-şi repausul zilnic.
Aceste etape referitoare la îmbarcare sunt următoarele:
12. Se va apela din nou meniul tahografului digital pentru a introduce opţiunea “ferry”. Pentru apelarea meniului se va apăsa butonul OK.
13. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului sus sau butonului jos se va selecta opţiunea de introducere a datelor pentru autovehicul. Se confirmă cu OK.
14. Va apărea o imagine ca mai jos; din nou, cu ajutorul butonului sus sau butonului jos se va trece de pe opţiunea "out of scope" pe "ferry".
<15. Pe display-ul tahografului digital va apărea o imagine ca cea de mai jos. Se confirmă opţiunea "ferry" cu OK.
16. După confirmare tahograful digital va afişa imaginea următoare.
Acum se poate pleca.
17. După plecare în locul opţiunii "ferry" va apărea viteza cu care se deplasează autovehiculul. Tahograful va afişa imaginea de mai jos.
18. Presupunem că îmbarcarea durează 20 de minute. La finalizarea îmbarcării se va trece din nou pe opţiunea "pauză" pentru a se continua repausul zilnic normal.
DEBARCAREA
La ora 13:45 feribotul ajunge la Trelleborg-Suedia.
începând cu ora 13:50 conducătorul auto se pregăteşte de debarcare. Din nou va trebui să întrerupă repausul zilnic pentru a efectua debarcarea, iar pentru a proceda corect va trebui să seteze tahograful digital pe opţiunea "ferry", urmând paşii prezentaţi anterior.
Urmează debarcarea; presupunem că timpul necesar debarcării este tot 20 de minute, astfel că la ora 14:10 conducătorul auto ajunge în terminalul corespunzător debarcării. Opreşte autovehiculul şi din nou setează tahograful digital pe opţiunea “pauză”, continuîndu-şi repausul zilnic normal.
Mai departe se va face un mic calcul pentru a se putea vedea la ce oră conducătorul auto va putea începe o nouă zi de lucru.
- 5:00-6:30=1 oră şi 30 de minute repaus;
- 6:30-6:50=20 minute întrerupere pentru îmbarcare;
- 6:50-13:50=7 ore repaus;
- 13:50-14:10=20 minute întrerupere pentru debarcare.
Total repaus zilnic: 1 oră şi 30 minute + 7 ore =8 ore şi 30 de minute de repaus.
Menţiuni:
- numai repausul zilnic normal poate fi întrerupt în cazul îmbarcării/debarcării pe un feribot sau tren. Deci conducătorul auto trebuie să efectueze minim 11 ore de repaus zilnic;
- timpul necesar îmbarcării/debarcării nu se contorizează la repausul zilnic luat.
Concluzie: conducătorul auto a efectuat 8 ore şi 30 de minute de repaus. Pentru a finaliza repausul zilnic mai trebuie să efectueze încă cel puţin 2 ore şi 30 de minute de repaus (total minim 11 ore) putând apoi începe o nouă zi de lucru.
Conform datelor de intrare exemplificate mai sus, după ora 14:10 mai trebuie să efectueze încă 2 ore şi 30 de minute de repaus.
Deci, la ora 16:40 poate începe o nouă zi de lucru.
în continuare se va arăta cum trebuie să se procedeze pentru a se începe o nouă zi de lucru.
Pentru a se începe o nouă zi de lucru conducătorul auto va trebui să introducă din nou simbolul ţării (unde începe această zi de lucru); Suedia în cazul exemplificat. Presupunem că este ora 16:40, moment în care conducătorul auto a efectuat minim 11 ore de repaus zilnic normal.
19. Urmează introducerea simbolului ţării unde conducătorul auto şi-a terminat ziua de lucru.
20. Pentru introducerea simbolului ţării va apăsa din nou pe butonul OK.
21. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului sus sau butonului jos se va selecta opţiunea de introducere a datelor pentru şoferul 1. Se confirmă cu OK.
22. După confirmarea opţiunii că se doreşte introducerea datelor pentru conducătorul auto va apărea o imagine ca cea din imaginea următoare. Din nou, cu ajutorul butonului sau butonului, se va introduce simbolul ţării unde se va începe o nouă zi de lucru (se va schimba simbolul care apare-D, simbolul Germaniei, locul unde s-a început o perioadă de repaus zilnic cu simbolul S-simbolul Suediei, ţara unde se începe o nouă zi de lucru). Se confirmă introduerea simbolului S cu OK.
După confirmare se vor urma aceeaşi paşi descrişi la punctele 8., 9. şi 10.
23. Va apărea imaginea de la punctul 1.
Cu ajutorului butonului 1 (figura de mai jos) se va trece tahograful digital de pe "pauză" pe "alte activităţi". Urmează o inspecţie vizuală şi verificare a autovehiculului de circa 10-20 de minute şi apoi se poate pleca.
Cazul 2:
Conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul, îşi termină perioada de repaus zilnic normal.
Spre exemplificare se va folosi acelaşi studiu de caz prezentat anterior cu o mică deosebire în ceea ce priveşte ora ajungerii în port pentru îmbarcare.
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date:
- data ajungerii în portul Rostock, Germania: 1/07/2015, ora 2:00;
- cursa aleasă pentru deplasarea Rostock-Trelleborg este cea care are ora de plecare 7:45, aceeaşi zi, iar ora ajungerii la destinaţie 13:45.
Vom face şi aici un mic calcul:
- 2:00-6:30=4 ore şi 30 de minute repaus;
- 6:30-6:50=20 minute întrerupere pentru îmbarcare;
- 6:50-13:50=7 ore repaus;
Total repaus: 4 ore şi 30 minute + 7 ore repaus=11 ore şi 30 de minute de repaus.
Observaţia este următoarea: conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul şi-a efectuat repausul zilnic. Efectuîndu-şi repausul zilnic, la momentul debarcării nu mai este necesar să treacă tahograful digital pe opţiunea "ferry", ci poate să înceapă o nouă zi de lucru: introduce simbolul Suediei în tahograful digital, setează "alte activităţi" şi pleacă.
Cazul 3:
Vehiculul este condus de un echipaj format din 2 conducători auto. Aceştia ajung la locul de îmbarcare. Situaţiile sunt aceleaşi de la cazul 1 (conducere de un singur conducător auto).
Notă
La articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 se precizează că repausul zilnic normal se poate întrerupe la îmbarcarea/debarcarea pe feribot sau tren. Iar definiţia repausului zilnic normal este: "orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin nouă ore".
Luînd în considerare cele prezentate la nota anterioară se poate trage concluzia că în cazul conducerii în echipaj repausul zilnic care poate fi întrerupt este de minim 11 ore, chiar dacă aceştia, în mod nomal, este suficient să efectueze 9 ore de repaus într-un interval de 30 de ore de după repausul zilnic sau săptămânal.
Cazul 4:
După cum s-a amintit anterior există curse navetă pe distanţe scurte-Dover-Calais de exemplu-a căror durată este de 1:30-2:00 ore, pentru care nu eliberează bilete pentru cuşetă. în acest caz repausul zilnic nu poate fi întrerupt. Se aşteaptă terminarea repausului zilnic, iar îmbarcarea se va face pe următoarea cursă-navetă.
Dacă nu este necesar să se ia un repaus zilnic înaintea îmbarcării şi dacă nu apare necesitatea întrării în repaus zilnic în timpul transportului cu feribotul atunci se poate efectua traversarea cu prima cursă navetă.
Pagină realizată de D.M.Radu
Orice observaţie sau sugestie este binevenită, aşa că vă rog să folosiţi adresa de e-mail dmradu@gmail.com sau pagina de contact.