REGULAMENTUL (CE) NR. 561/2006 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN |
EXEMPLE REFERITOARE LA PERIOADELE DE CONDUCERE şI DE PAUZă
1. Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 7
După o perioada de patru şi jumătate de condus, conducătorul trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin patruzeci şi cinci de minute, exceptând cazul în care îşi începe o perioadă de repaus. Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin cincisprezece minute urmată de o pauză de cel puţin treizeci de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere astfel încât să respecte dispoziţiile primului paragraf.
Conducătorul auto conduce neîntrerupt 4 ore şi 30 de minute. în aceasta situaţie, după 4 ore şi 30 de minute, acesta trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin 45 de minute.
Conducătorul auto conduce fragmentat, în 2 perioade de conducere, care cumulate nu trebuie să depăşească 4 ore şi 30 de minute. în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute.
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere, ca în figura de mai jos. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. Celelalte pauze (mai mici de 15 minute) nu se vor lua în considerare.
Nota 1: nu este greşit dacă celelalte fragmente de 10 minute (ca în figura de mai jos) sunt înregistrate ca perioade de disponibilitate sau al?i timpi de munca.
Nota 2: perioada de 20 de minute sugerată mai jos trebuie obligatoriu să fie pauză şi nu perioadă de disponibilitate sau alt timp de muncă.
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere,ca în figura de mai jos. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. După cum se observă există o primă pauză de 30 de minute. însă aceasta va fi considerată prima pauză de 15 minute. Pentru a se respecta articolul 7 din Regulamentul (CE) 561/2006 este necesar ca şi ultima pauză să fie de minim 30 de minute.
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere,ca în figura următoare. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. După cum se observă există o primă pauză de 30 de minute. însă aceasta va fi considerată prima pauză de 15 minute. Pentru a se respecta articolul 7 din Regulamentul (CE) 561/2006 este necesar ca şi ultima pauză să fie de minim 30 de minute. însă, după cum se observă în figura de mai jos, s-a luat o pauză de 15 minute, ceea ce este greşit.
Articolul 6
Articolul 7
După o perioada de patru şi jumătate de condus, conducătorul trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin patruzeci şi cinci de minute, exceptând cazul în care îşi începe o perioadă de repaus. Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin cincisprezece minute urmată de o pauză de cel puţin treizeci de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere astfel încât să respecte dispoziţiile primului paragraf.
Cazul 1:
Conducătorul auto conduce neîntrerupt 4 ore şi 30 de minute. în aceasta situaţie, după 4 ore şi 30 de minute, acesta trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin 45 de minute.
Cazul 2:
Conducătorul auto conduce fragmentat, în 2 perioade de conducere, care cumulate nu trebuie să depăşească 4 ore şi 30 de minute. în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute.
Nu se precizează durata perioadelor de conducere fragmentate, ci numai cea a pauzelor. Singura condiţie referitoare la perioadele de conducere fragmentate este ca suma acestora
să nu depaşească 4 ore şi 30 de minute.
Cazul 3:
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere, ca în figura de mai jos. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. Celelalte pauze (mai mici de 15 minute) nu se vor lua în considerare.
Nota 1: nu este greşit dacă celelalte fragmente de 10 minute (ca în figura de mai jos) sunt înregistrate ca perioade de disponibilitate sau al?i timpi de munca.
Nota 2: perioada de 20 de minute sugerată mai jos trebuie obligatoriu să fie pauză şi nu perioadă de disponibilitate sau alt timp de muncă.
Cazul 4:
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere,ca în figura de mai jos. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. După cum se observă există o primă pauză de 30 de minute. însă aceasta va fi considerată prima pauză de 15 minute. Pentru a se respecta articolul 7 din Regulamentul (CE) 561/2006 este necesar ca şi ultima pauză să fie de minim 30 de minute.
Cazul 5 (greşit)
Conducătorul auto conduce fragmentat, în mai multe perioade de conducere,ca în figura următoare. şi în această situaţie pauza de 45 de minute poate fi înlocuită cu una de minim 15 minute, urmată de alta de minim 30 de minute. După cum se observă există o primă pauză de 30 de minute. însă aceasta va fi considerată prima pauză de 15 minute. Pentru a se respecta articolul 7 din Regulamentul (CE) 561/2006 este necesar ca şi ultima pauză să fie de minim 30 de minute. însă, după cum se observă în figura de mai jos, s-a luat o pauză de 15 minute, ceea ce este greşit.
EXEMPLE REFERITOARE LA PERIOADELE DE CONDUCERE şI DE REPAUS ZILNIC
2. Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 6
(1) Durata de condus zilnică nu depăşeşte 9 ore. Cu toate acestea, durata de condus zilnică poate fi prelungită la maximum 10 ore, dar nu mai mult de 2 ori pe parcursul săptămânii.
(1) Conducătorul auto respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
(2) Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioadsa de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. în cazul în care perioada de repaus zilnic care întră în această perioadă de 24 de ore este de cel puţin 9 ore, dar mai puţin de 11 ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnnic redusă.
............................................................................................................
(4) Un conducător nu poate efectua mai mult de 3 perioade de repaus zilnic reduse între 2 perioade de repaus săptămânal.
Avem situaţia prezentată mai jos:
"Articolul 8 ......................................................................................................
2. în intervalul de 24 de ore de la încheierea perioadei precedente de odihnă zilnică sau săptămânală, un şofer îşi va lua o nouă perioadă de repaus zilnică."
Se constată că conducătorul auto a început o nouă perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. Tot Luni, la ora 23:00 ]ncepe perioada de repaus zilnic. Acest repaus durează până Marţi, la ora 9:30, când conducătorul auto începe o nouă perioadă de repaus zilnic. La o primă observaţie se poate spune că conducătorul auto a efectuat un repaus zilnic redus. însă numărul de ore de repaus luate în considerare în intervalul de 24 de ore situat din momenul începerii unei noi perioade de conducere (Luni, ora 7:00- Marţi, ora 7:00) este de numai 8 ore (Luni, ora 23:00-Marţi, ora 7:00). Repausul de Marţi, situat în intervalul orar 7:00-9:30, nu se ia în considerare.
Trebuiau minim 9 ore de repaus pentru ca acesta să fie considerat repaus zilnic redus redus. în acest caz se consideră că conducătorul auto a condus fără să fi efectuat repausul zilnic obligatoriu, abătându-se de la articolul 8, alineatul 2 al Regulamentului (CE) 561/2006, amintit la Cazul 5.
.......................................................................
(8)în cazul în care un conducător solicită acest lucru, perioadele de repaus zilnic şi perioadele de repaus săptămânal reduse departe de baza de staţionare a vehiculului pot fi efectuate la bordul vehiculului, cu condiţia ca acesta să fie dotat cu cabină de dormit corespunzătoare şi să fie în staţionare.
...............................................................................................
Se prezintă situaţia de mai jos: un conducător auto începe o perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. La ora 17:00 îşi începe perioada de repaus zilnic normală. La ora 21:30 trebuie să se îmbarce pe feribot; din această cauză îşi începe întrerupe repausul zilnic normal o jumătate de oră pentru a urca pe feribot. Călătoria durează până la ora 24:00, când trebuie să debarce. îşi întrerupe din nou repausul zilnic normal o jumătate de oră pentru a debarca. De la ora 0:30 îşi continuă repausul zilnic normal până la ora 5:00, după care poate începe o nouă perioadă de 24 de ore (conducere, pauză, repaus etc.).
Aceste cazuri se referă la situaţii în care respectarea regulamentului pe durata călătoriei devine imposibilă în mod neaşteptat, şi anume în situaţii în care apar dificultăţi anormale, independente de voinţa conducătorului auto şi aparent de neevitat, care nu pot fi anticipate, chiar şi în cazul în care se iau toate precauţiile. Derogaea are, de asemenea, rolul de a asigura siguranţa persoanelor, a vehiculului şi a încărcăturii acestuia şi îndeplineşte cerinţa de a lua în calcul siguranţa rutieră în orice situaţie.
şi
(2)Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. în cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.
.........................................................................................................
(5) Prin derogare de la alineatul (2), atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.
în concluzie, în cazul conducerii în echipaj, conducătorul auto care a condus şi urmează să-şi efectueze "pauza", această pauză o poate efectua stând lângă conducătorul auto care efectiv conduce vehiculul deoarece, conform notei de ghidare mai sus amintite, 45 de minute din perioada de disponibilitate în care se află acesta poate fi considerată pauză. Deci nu este necesar ca vehiculul să fie staţionat minim 45 de minute în cazul conducerii în echipaj.
Această situaţie este exemplificată mai jos:
Se începe o nouă perioadă de 30 de ore Marţi, la ora 8:00. Apar din nou perioade de disponibilitate, pauze sau alte activităţi (marcate cu culoare albastră).
şi
Articolul 8
(1) Conducătorul auto respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
(2) Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioadsa de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. în cazul în care perioada de repaus zilnic care întră în această perioadă de 24 de ore este de cel puţin 9 ore, dar mai puţin de 11 ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnnic redusă.
............................................................................................................
(4) Un conducător nu poate efectua mai mult de 3 perioade de repaus zilnic reduse între 2 perioade de repaus săptămânal.
Cazul 1:
- La articolul 6 se precizează că durata de condus zilnică nu depăşeşte 9 ore, însă ea poate fi prelungită la 10 ore de 2 ori pe săptămână.
- La articolul 8 se spune că "Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic"
în exemplul următor conducătorul auto începe Luni, la ora 7:00, o perioadă de 24 de ore (perioada nr.1). în această perioadă ele are obligaţia de a respecta pauzele şi repausul zilnic. Ia 2 pauze, de câte 1 oră fiecare, după fiecare durată de şofat de 4 ore şi 30 de minute şi mai conduce încă o oră (de la ora 18:00 la ora 19:00), iar apoi, între orele 19:00-04:00, efectuează o perioadă de repaus zilnic redusă de 9 ore. Marţi, la ora 4:00 începe o nouă perioadă de 24 de ore, care include şofat, pauze şi repaus zilnic redus.
Concluzii:
- După cum se observă conducătorul auto nu trebuie să aştepte finalizarea a 24 de ore de la începerea perioadei nr. 1 pentru a începe o nouă perioadă de conducere (perioada nr. 2), dacă acesta a respectat perioada de repaus zilnic;
- o altă observaţie este cea referitoare la perioada de repaus zilnic redusă. Conducătorul auto, conform articolului 8, al. (4), nu poate efectua mai mult de 3 perioade de repaus zilnic reduse între 2 perioade de repaus săptămânal. Nu se precizează ordinea în care trebuie luate acestea. Deci pot fi luate şi consecutiv. în exemplul de mai sus conducătorul auto a efectuat (corect) 2 perioade de repaus zilnic reduse consecutive.
Cazul 2:
Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 8
- Conducătorul respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
- Pe parcursul fiecărei perioade de 24 de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic.
Considerăm situaţia următoare: conducătorul auto începe o perioadă de 24 de ore Luni,, la ora 7:00. Conduce 4 ore, efectuează o pauză de 1 oră, iar între orele 12:00-19:00 (zoana evidenţiată cu culoare albastră) se află într-o perioadă de disponibilitate sau efectuează alte activităţi. După cum se observă conducătorul auto nu mai poate efectua decât 3 ore de conducere (19:00-22:00), iar apoi trebuie să efectueze repausul zilnic (redus de 9 ore). Dacă ar mai vrea să conducă atunci nu ar mai exista timpul fizic necesar pentru efectuarea repausului zilnic redus în această perioadă de 24 de ore şi deci nu s-ar respecta aliniatul (2) de la articolul 8.
Cazul 3:
în cazul în care conducătorul auto a efectuat cele 3 perioade de repaus zilnic reduse atunci acesta nu mai poate conduce decât o oră de la ora 19:00, iar de la ora 20:00 trebuie să înceapă efectuarea repausului zilnic normal de 11 ore, situaţie ilustrată mai jos.
Cazul 4:
Considerăm că conducătorul auto a luat 3 perioade de repaus zilnic redus. în continuare va trebui să ia repaus zilnic normal de minim 11 ore sau minim 3 ore+ minim 9 ore.
Avem situaţia prezentată mai jos:
După cum se observă conducătorul auto a început o nouă perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. Tot Luni, la ora 22:00 începe perioada de repaus zilnic. Acest repaus durează până Marţi, la ora 9:30. în total sunt 11:30 ore de repaus zilnic. La prima obervaţie s-ar putea spune că este un repaus zilnic normal deoarece este mai mare de 11 ore. însă repausul zilnic nu se socoteşte decât pe parcursul următoarelor 24 de ore de la începutul unei noi perioade de 24 de ore; altfel spus, din exemplul de mai sus nu se ia în considerare decât repausul zilnic situat în intervalul Luni, ora 7:00-Marţi, ora 7:00. Iar de Luni, ora 22:00 până Marţi, ora 7:00 sunt în total 9 ore de repaus zilnic. Deci conducătorul auto a luat în acest interval de timp (perioadă de 24 de ore) un repaus zilnic redus. Orele de repaus situate Marţi în intervalul 7:00-9:30 nu se iau în considerare.
Cazul 5:
Avem situaţia prezentată mai jos:
Se constată că conducătorul auto a început o nouă perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. Tot Luni, la ora 23:00 începe perioada de repaus zilnic. Acest repaus durează până Marţi, la ora 7:00, când conducătorul auto începe o nouă perioadă de 24 de ore. în total sunt 8 ore de repaus zilnic. Trebuiau minim 9 ore de repaus pentru ca acesta să poată fi considerat repaus zilnic redus. în acest caz se consideră că conducătorul auto a condus fără să fi efectuat repausul zilnic obligatoriu, abătându-se de la articolul 8, alieatul 2 al Regulamentului (CE) 561/2006, care precizează:
"Articolul 8 ......................................................................................................
2. în intervalul de 24 de ore de la încheierea perioadei precedente de odihnă zilnică sau săptămânală, un şofer îşi va lua o nouă perioadă de repaus zilnică."
Cazul 6:
Se prezintă următoarea situaţie:
Situaţia este asemănătoare cu cea prezentă anterior, existând o mică diferenţă
Se constată că conducătorul auto a început o nouă perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. Tot Luni, la ora 23:00 ]ncepe perioada de repaus zilnic. Acest repaus durează până Marţi, la ora 9:30, când conducătorul auto începe o nouă perioadă de repaus zilnic. La o primă observaţie se poate spune că conducătorul auto a efectuat un repaus zilnic redus. însă numărul de ore de repaus luate în considerare în intervalul de 24 de ore situat din momenul începerii unei noi perioade de conducere (Luni, ora 7:00- Marţi, ora 7:00) este de numai 8 ore (Luni, ora 23:00-Marţi, ora 7:00). Repausul de Marţi, situat în intervalul orar 7:00-9:30, nu se ia în considerare.
Trebuiau minim 9 ore de repaus pentru ca acesta să fie considerat repaus zilnic redus redus. în acest caz se consideră că conducătorul auto a condus fără să fi efectuat repausul zilnic obligatoriu, abătându-se de la articolul 8, alineatul 2 al Regulamentului (CE) 561/2006, amintit la Cazul 5.
Cazul 7:
Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 8
.......................................................................
(8)în cazul în care un conducător solicită acest lucru, perioadele de repaus zilnic şi perioadele de repaus săptămânal reduse departe de baza de staţionare a vehiculului pot fi efectuate la bordul vehiculului, cu condiţia ca acesta să fie dotat cu cabină de dormit corespunzătoare şi să fie în staţionare.
...............................................................................................
Articolul 9
(1) Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o perioadă de repaus zilnic normală, această perioadă poate fi întreruptă de alte activităţi a căror durată nu depăşeşte o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normală, conducătorul are acces la o cuşetă.
STUDIU DE CAZ:
Se prezintă situaţia de mai jos: un conducător auto începe o perioadă de 24 de ore Luni, la ora 7:00. La ora 17:00 îşi începe perioada de repaus zilnic normală. La ora 21:30 trebuie să se îmbarce pe feribot; din această cauză îşi începe întrerupe repausul zilnic normal o jumătate de oră pentru a urca pe feribot. Călătoria durează până la ora 24:00, când trebuie să debarce. îşi întrerupe din nou repausul zilnic normal o jumătate de oră pentru a debarca. De la ora 0:30 îşi continuă repausul zilnic normal până la ora 5:00, după care poate începe o nouă perioadă de 24 de ore (conducere, pauză, repaus etc.).
Explicaţii:
- repausul zilnic normal de 11 ore, dacă n-ar fi fost situaţia apărută referitoare la transortul pe feribot, ar fi durat între orele 17:00-04:00. însă din cauză că repausul zilnic normal a fost întrerupt o oră pentru efectuarea îmbarcării, respectiv debarcării de pe feribot, atunci repausul zilnic normal se cntinuă până la ora 05:00.
- după cum se arată la articolul (9) mai sus amintit, conducătorul auto întrerupe repausul zilnic normal. Nu are dreptul, în această situaţie, să efectueze repaus zilnic redus (să întrerupă repausul zilnic redus).
Cazul 8:
Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 12
Pentru a da posibilitatea vehiculului să ajungă la un loc de oprire corespunzător, conducătorul auto poate deroga de la articolele 6-9 în măsura necesară pentru a se garanta siguranţa persoanelor, a vehiculului sau a încărcăturii acestuia, cu condiţia de a nu se periclita prin aceasta siguranţa rutieră. Conducătorul auto trebuie să indice manual cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul său de sarcini, până la sosirea la locul de oprire corespunzător.
Explicaţii: Regulamentul (CE) 561/2006 a mai fost completat cu 6 note de orientare. în "nota de orientare 1" se prevede: "un conducător auto trebuie să respecte cu stricteţe normele şi să nu depăşească duratele-limită de conducere, cu excepţia cazurilor în care intervin în mod neaşteptat situaţii excepţionale şi devine imposibilă respectarea regulamentului fără a pune în pericol siguranţa rutieră, siguranţa persoanelor, a vehiculului sau a încărcăturii acestuia. Dacă un conducător auto hotărăşte că este necesară derogarea de la regulament şi că acest lucru nu periclitează siguranţa rutieră, trebuie să indice manual natura sau cauza derogării (în orice limbă comunitară, în foaia de înregistrare sau pe un imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini) până la oprire".
Aceste cazuri se referă la situaţii în care respectarea regulamentului pe durata călătoriei devine imposibilă în mod neaşteptat, şi anume în situaţii în care apar dificultăţi anormale, independente de voinţa conducătorului auto şi aparent de neevitat, care nu pot fi anticipate, chiar şi în cazul în care se iau toate precauţiile. Derogaea are, de asemenea, rolul de a asigura siguranţa persoanelor, a vehiculului şi a încărcăturii acestuia şi îndeplineşte cerinţa de a lua în calcul siguranţa rutieră în orice situaţie.
Cazul 9:
Regulamentul (CE) 561/2006 precizează la:
Articolul 7
După o perioadă de patru ore şi jumătate de condus, conducătorul trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puţin patruzeci şi cinci de minute, exceptând cazul în care îşi începe o perioadă de repaus. Această pauză poate fi înlocuită cu o pauză de cel puţin cincisprezece minute urmată de o pauză de cel puţin treizeci de minute, pauze intercalate pe parcursul perioadei de conducere astfel încât să respecte dispoziţiile primului paragraf.
şi
Articolul 8
.........................................................................................................
(2)Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. în cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.
.........................................................................................................
(5) Prin derogare de la alineatul (2), atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.
Explicaţii: fiecare conducător auto poate conduce maxim 4 ore şi 30 de minute, după care trebuie să efectueze minim 45 de minute de pauză. Cum poate efectua corect pauza conducătorul auto ce a condus 4 ore şi 30 de minute? în acest caz există "nota de orientare 2", care completează Regulamentul (CE) 561/2006, în care regăsim următoarele:"Al treilea caz apare atunci când vehiculul este manipulat de mai mult de un conducător auto. Atunci când un al doilea membru al echipajului aflat la bordul vehiculului pentru a-l putea conduce, în caz de necesitate, este aşezat lângă conducătorul auto şi nu este implicat activ asistând conducătorul auto, o perioadă de 45 de minute din "perioada de disponibilitate" a acelui membru al echipajului poate fi considerată "pauză"."
în concluzie, în cazul conducerii în echipaj, conducătorul auto care a condus şi urmează să-şi efectueze "pauza", această pauză o poate efectua stând lângă conducătorul auto care efectiv conduce vehiculul deoarece, conform notei de ghidare mai sus amintite, 45 de minute din perioada de disponibilitate în care se află acesta poate fi considerată pauză. Deci nu este necesar ca vehiculul să fie staţionat minim 45 de minute în cazul conducerii în echipaj.
Această situaţie este exemplificată mai jos:
După cum se observă echipajul începe o nouă perioadă de conducere Marţi, la ora 8:00. Fiecare conducător auto poate conduce maxim 10 ore fiecare, iar după ce ating cele 20 de ore de conducere (Miercuri, ora 4:00) se intră într-o perioadă de repaus zilnic de minim 9 ore.
Cazul 10:
Datele de intrare sunt cele prevăzute anterior, la cazul 9, însă în timpul conducerii apar situaţii prevăzute sau neprevăzute, după caz (alte activităţi, pauze sau perioade de disponibilitate), situaţii în care nu se conduce autovehiculul. Aceste situaţii sunt exemplificate în figura următoare, perioadele respective (prevăzute sau neprevăzute) fiind cele marcate cu culoare albastră.
în exemplul de mai sus se observă că se începe o nouă perioadă de 30 de ore Marţi, la ora 8:00. Calculând de la această oră 21 de ore rezultă că Miercuri, ora 5:00, echipajul trebuie să intre în repaus zilnic, chiar dacă conducătorii auto nu au condus maximul posibil (9 ore sau 10 ore, după caz).
Cazul 11:
Se prezintă aceleaşi date de intrare ca în cazul anterior.
Se începe o nouă perioadă de 30 de ore Marţi, la ora 8:00. Apar din nou perioade de disponibilitate, pauze sau alte activităţi (marcate cu culoare albastră).
Dacă s-ar conduce ca în exemplul de mai sus, chiar dacă s-ar lua un repaus zilnic de 9 ore aşa cum se prezintă în figură tot este greşit deoarece cele 30 de ore se termină Miercuri, la ora 14:00. Cele 2 ore de repaus situate în intervalul 14:00-16:00 nu se iau în considerare şi atunci ar rezulta că s-a condus fără să se respecte perioada de repaus zilnic.
Pagină realizată de D.M.Radu
Orice observaţie sau sugestie este binevenită, aşa că vă rog să folosiţi adresa de e-mail dmradu@gmail.com sau pagina de contact.