| TRANSPORTUL MĂRFURILOR PERICULOASE CU EXONERĂRI DE LA PRESCRIPŢIILE ADR | 
| 1. MĂRFURI PERICULOASE AMBALATE ÎN CANTITĂŢI LIMITATE | 
- Transportul mărfurilor periculoase din anumite clase se poate face în cantităţi limitate, respectându-se anumite dispoziţii. Limita de cantitate aplicabilă per ambalaj interior sau obiect este indicată pentru fiecare substanţă în Coloana (7a) a tabelului A din capitolul 3.2 (vol.1 A.D.R.).
- Atunci când apare cantitatea 0 în coloana (7a) înseamnă că substanţa respectivă nu poate fi transportată în cantităţi limitate în conformitate cu dispoziţiile din acest capitol.
- Anumite dispoziţii speciale ale capitolului 3.3 (vol.2 ADR) exceptează parţial sau total de la prescripţiile ADR, transportul unor mărfuri periculoase specifice. Excepţiile se aplică atunci când dispoziţia specială este indicată în coloana (6) a tabelului A din capitolul 3.2 (vol.1 ADR) în legătură cu mărfurile periculoase din respectiva rubrică.
- în cazul în care coloana (6) este goală, nicio dispoziţie specială nu se aplică la conţinutul coloanelor de la (1) la (5), pentru respectivele substanţe periculoase.
       În cazul transportului de mărfuri
    periculoase transportate în cantităţi limitate acestea trebuie
    să fie ambalate numai în ambalaje interioare plasate în ambalaje
    exterioare corespunzătoare. Pot fi utilizate ambalaje intermediare. în
    plus, pentru obiectele de la diviziunea 1.4, grupa de compatibilitate S, trebuie
    să fie îndeplinite în întregime dispoziţiile speciale
    referitoare la ambalarea mărfurilor din clasa 1. Utilizarea de ambalaje
    interioare nu este necesară pentru transportul de obiecte, precum aerosoli sau
    "recipiente cu capacitate redusă conţinând gaz".
Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 30 kg.
Ambalajele interioare susceptibile să se spargă sau să fie uşor perforate, precum cele făcute din sticlă, porţelan, gresie sau anumite materiale plastice, trebuie să fie plasate în ambalaje intermediare adecvate trebuie să fie astfel concepute încât să respecte prescripţiile referitoare la construcţia ambalajelor. Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 20 kg.
Mărfurile lichide din clasa 8, grupa de ambalare II în ambalajele din sticlă, porţelan sau gresie trebuie să fie închise într-un ambalaj intermediar rigid şi compatibil.
Cu excepţia transportului aerian, coletele care conţin mărfuri periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie inscripţionate cu marcajul indicat mai jos.
  Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 30 kg.
Ambalajele interioare susceptibile să se spargă sau să fie uşor perforate, precum cele făcute din sticlă, porţelan, gresie sau anumite materiale plastice, trebuie să fie plasate în ambalaje intermediare adecvate trebuie să fie astfel concepute încât să respecte prescripţiile referitoare la construcţia ambalajelor. Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 20 kg.
Mărfurile lichide din clasa 8, grupa de ambalare II în ambalajele din sticlă, porţelan sau gresie trebuie să fie închise într-un ambalaj intermediar rigid şi compatibil.
Cu excepţia transportului aerian, coletele care conţin mărfuri periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie inscripţionate cu marcajul indicat mai jos.

       Marcajul trebuie să fie uşor vizibil
    şi lizibil şi să poată rezista intemperiilor fără nicio
    degradare substanţială.
Părţile superioară şi inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm şi grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2 mm. Dacă dimensiunea coletului o impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50 mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase prezentate la expediţie pentru transport aerian în conformitate cu dispoziţiile Părţii 3, capitolul 4 al Instrucţiunilor Tehnice ICAO pentru transportul aerian în condiţii de siguranţă al mărfurilor periculoase trebuie să poarte marcajul indicat mai jos.
  Părţile superioară şi inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm şi grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2 mm. Dacă dimensiunea coletului o impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50 mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase prezentate la expediţie pentru transport aerian în conformitate cu dispoziţiile Părţii 3, capitolul 4 al Instrucţiunilor Tehnice ICAO pentru transportul aerian în condiţii de siguranţă al mărfurilor periculoase trebuie să poarte marcajul indicat mai jos.

       Marcajul trebuie să fie uşor vizibil
    şi lizibil şi să poată rezista intemperiilor fără nicio
    degradare substanţială. Părţile superioară şi
    inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală
    trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze
    suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm.
    Grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2
    mm. Simbolul „Y” trebuie să fie plasat în centrul marcajului
    şi trebuie să fie perfect vizibil. Dacă dimensiunea coletului o
    impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50
    mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect
    vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase care poartă marcajul corespunzător transportului aerian se consideră că îndeplinesc şi condiţiile referitoare la transportul rutier şi deci nu mai trebuie să poarte marcajul corespunzător acestui transport.
Atunci când coletele care conţin mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate sunt plasate într-un supra-ambalaj, trebuie să se aplice dispoziţiile referitoare la marcare, etichetare şi documentaţie. în plus, toate supra-ambalajele trebuie să poarte marcajele prevăzute de acest capitol, numai dacă toate marcajele care reprezintă toate mărfurile periculoase conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile.
înainte de transport, expeditorii de mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate trebuie să informeze transportatorul, de o manieră detectabilă asupra masei brute totale a unor astfel de mărfuri care urmează a fi transportate.
IMPORTANT
  Coletele care conţin mărfuri periculoase care poartă marcajul corespunzător transportului aerian se consideră că îndeplinesc şi condiţiile referitoare la transportul rutier şi deci nu mai trebuie să poarte marcajul corespunzător acestui transport.
Atunci când coletele care conţin mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate sunt plasate într-un supra-ambalaj, trebuie să se aplice dispoziţiile referitoare la marcare, etichetare şi documentaţie. în plus, toate supra-ambalajele trebuie să poarte marcajele prevăzute de acest capitol, numai dacă toate marcajele care reprezintă toate mărfurile periculoase conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile.
înainte de transport, expeditorii de mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate trebuie să informeze transportatorul, de o manieră detectabilă asupra masei brute totale a unor astfel de mărfuri care urmează a fi transportate.
IMPORTANT
- Unităţile de transport cu o masă maximă mai
      mare de 12 tone, care transportă colete, care conţin mărfuri
      periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie marcate cu
      marcajul în
      faţă şi în spate, cu excepţia cazului
      unităţilor de transport care conţin alte mărfuri periculoase
      pentru care este prevăzută semnalizarea cu plăci portocalii.
      în acest ultim caz, unitatea de transport poate să fie semnalizată
      numai cu plăci portocalii sau atât cu plăci portocalii, cât
      şi cu marcajul în
      faţă şi în spate, cu excepţia cazului
      unităţilor de transport care conţin alte mărfuri periculoase
      pentru care este prevăzută semnalizarea cu plăci portocalii.
      în acest ultim caz, unitatea de transport poate să fie semnalizată
      numai cu plăci portocalii sau atât cu plăci portocalii, cât
      şi cu marcajul . .
- Containerele care transportă mărfuri periculoase
      în cantităţi limitate, pe unităţile de transport cu o
      masă maximă care depăşeşte 12 tone, trebuie să fie
      marcate cu marcajul pe
      cele patru părţi, cu excepţia cazului containerelor care conţin
      alte mărfuri periculoase pentru care este prevăzută placardarea cu
      plăci-etichetă. în acest ultim caz, containerul poate să fie
      marcat numai cu plăcile-etichetă sau atât cu
      plăcile-etichetă, cât şi marcajul pe
      cele patru părţi, cu excepţia cazului containerelor care conţin
      alte mărfuri periculoase pentru care este prevăzută placardarea cu
      plăci-etichetă. în acest ultim caz, containerul poate să fie
      marcat numai cu plăcile-etichetă sau atât cu
      plăcile-etichetă, cât şi marcajul . .
- Marcajul trebuie să aibă dimensiunile minime de 250 mm x 250
      mm. trebuie să aibă dimensiunile minime de 250 mm x 250
      mm.
       Presupunem că avem de transportat 1500 litri de
    cloroform. Căutăm caracteristicile corespunzătoare acestuia în
    tabelul A. Acesta are numărul ONU 1888. Din coloana (7a) se constată
    că acesta, dacă este transportat în recipiente de maxim 5 l, atunci
    poate fi transportat în conformitate cu acest capitol. Dacă se
    transportă în recipiente de 5 l, iar acestea în ambalaje
    corespunzătoare, atunci fiecare colet poate să conţină maxim 5
    recipiente de cloroform şi nu 6 deoarece o condiţie pe care trebuie s-o
    îndeplinească coletele este aceea ca masa brută a acestora să nu
    depăşească 30 Kg (dacă s-ar introduce câte 6 recipente de
    cloroform atunci masa recipientelor cu cloroform + ambalajul ar fi mai mare de 30
    Kg.). Coletul trebuie să poarte marcajul . Cantitatea totală de colete folosite la transport este
    1500/5=30. Deoarece cantitatea transportată este de numai 1500 l, iar cantitatea
    totală transportată este mai mică de 8 tone atunci rezultă
    că această unitate de transport nu trebuie să fie semnalizată cu
    marcajul
. Cantitatea totală de colete folosite la transport este
    1500/5=30. Deoarece cantitatea transportată este de numai 1500 l, iar cantitatea
    totală transportată este mai mică de 8 tone atunci rezultă
    că această unitate de transport nu trebuie să fie semnalizată cu
    marcajul .
.
  
   . Cantitatea totală de colete folosite la transport este
    1500/5=30. Deoarece cantitatea transportată este de numai 1500 l, iar cantitatea
    totală transportată este mai mică de 8 tone atunci rezultă
    că această unitate de transport nu trebuie să fie semnalizată cu
    marcajul
. Cantitatea totală de colete folosite la transport este
    1500/5=30. Deoarece cantitatea transportată este de numai 1500 l, iar cantitatea
    totală transportată este mai mică de 8 tone atunci rezultă
    că această unitate de transport nu trebuie să fie semnalizată cu
    marcajul .
.
  | 2. MĂRFURI PERICULOASE AMBALATE ÎN CANTITĂŢI EXCEPTATE | 
       Cantităţile exceptate de mărfuri
    periculoase din anumite clase, altele decât obiectele, care îndeplinesc
    condiţiile expuse mai jos, nu trebuie să îndeplinească nicio
    dispoziţie din prevederile ADR, cu excepţia:
a)prescripţiilor privind pregătirea profesională a conducătorilor auto şi a consilierilor de siguranţă;
b)procedurilor de clasificare şi criteriilor aplicate pentru determinarea grupei de ambalare;
c)prescripţiilor privind ambalajele.
Mărfurile periculoase care pot fi transportate în cantităţi exceptate în conformitate cu dispoziţiile acestui capitol sunt menţionate în coloana (7b) a tabelului A al capitolului 3.2 (vol. 1 ADR) prin intermediul unui cod alfanumeric, după cum urmează:
  
  a)prescripţiilor privind pregătirea profesională a conducătorilor auto şi a consilierilor de siguranţă;
b)procedurilor de clasificare şi criteriilor aplicate pentru determinarea grupei de ambalare;
c)prescripţiilor privind ambalajele.
Mărfurile periculoase care pot fi transportate în cantităţi exceptate în conformitate cu dispoziţiile acestui capitol sunt menţionate în coloana (7b) a tabelului A al capitolului 3.2 (vol. 1 ADR) prin intermediul unui cod alfanumeric, după cum urmează:
| 
          Cod
         | 
          Cantitatea maximă netă per ambalaj
          interior (în grame pentru solide şi în ml pentru lichide şi gaze) | 
          Cantitatea maximă netă per ambalaj
          exterior (în grame pentru solide şi ml pentru lichide şi gaze, sau suma gramelor şi a ml în cazul în care sunt ambalaje mixte) | 
| 
          E0
         | 
          Nu este acceptată ca şi Cantitate
          Exceptată
         | |
|---|---|---|
| 
          E1
         | 
          30
         | 
          1000
         | 
| 
          E2
         | 
          30
         | 
          500
         | 
| 
          E3
         | 
          30
         | 
          300
         | 
| 
          E4
         | 
          1
         | 
          500
         | 
| 
          E5
         | 
          1
         | 
          300
         | 
       Pentru gaze, volumul indicat pentru ambalajele
    interioare se referă la volumul în apă al recipientului interior
    şi volumul indicat pentru ambalajele exterioare se referă la volumul
    în apă global al tuturor ambalajelor interioare conţinute
    într-un singur ambalaj exterior.
  
Ambalaje
       Ambalajele folosite pentru transportul
    mărfurilor periculoase în cantităţi exceptate trebuie să
    respecte următoarele:
    
- Trebuie să existe un ambalaj interior şi fiecare ambalaj interior trebuie fabricat din plastic (cu o grosime minimă a peretelui de 0,2 mm când se foloseşte pentru lichide), sau din sticlă, porţelan, faianţă, gresie sau metal şi dispozitivul de închidere al fiecărui ambalaj interior trebuie să fie menţinut închis în mod sigur cu ajutorul unor cabluri, unei benzi sau altor mijloace funcţionale; orice recipient cu gât cu filet trebuie să fie dotat cu un buşon care să împiedice pierderea prin scurgere. Dispozitivul de închidere trebuie să fie rezistent la conţinut;
- Fiecare ambalaj interior trebuie ambalat sigur într-un ambalaj intermediar cu material de umplutură astfel încât, în condiţii normale de transport, acestea să nu se spargă, să nu se găurească sau să nu permită scurgerea conţinutului. Ambalajul intermediar trebuie să reţină complet conţinutul în caz de spargere sau scurgere, indiferent de poziţia coletului. Pentru lichide, ambalajul intermediar trebuie să conţină suficient material absorbant pentru a absorbi întregul conţinut al ambalajului interior. în astfel de cazuri, materialul absorbant poate fi materialul de umplutură. Mărfurile periculoase nu trebuie să reacţioneze cu materialul de umplutură sau absorbant şi nici să le afecteze proprietăţile privind integritatea sau funcţionarea acestora;
- Ambalajul intermediar trebuie ambalat în condiţii de siguranţă într-un ambalaj rezistent şi rigid (din lemn, PFL sau alt material la fel de rezistent);
- Fiecare tip de colet trebuie să fie în conformitate cu încercările prevăzute la 3.5.3 (vol. 2 ADR);
- Fiecare colet trebuie să aiba dimensiuni care să permită aplicarea tuturor marcajelor necesare; şi
- Supra-ambalajele pot fi, de asemenea, folosite şi pot conţine colete de mărfuri periculoase sau mărfuri care nu fac obiectul prescripţiilor ADR.
Marcarea coletelor
    Coletele care conţin cantităţi exceptate de
    mărfuri periculoase pregătite în conformitate cu acest capitol
    trebuie marcate în mod durabil şi lizibil cu marcajul de mai jos. Primul
    sau singurul număr de etichetă indicat în coloana (5) din tabelul A
    din capitolul 3.2 (vol. 2 ADR) pentru fiecare dintre mărfurile periculoase
    conţinute în colet trebuie menţionat pe marcaj. Dacă numele
    expeditorului sau al destinatarului nu se menţionează în altă
    parte pe colet această informaţie trebuie inclusă în
    marcaj.
  
   
  
    Marcaj pentru cantităţi exceptate
Haşura şi simbolul de aceeaşi culoare, negru sau roşu,
Pe fond alb sau pe un fond contrastant adecvat
  
Haşura şi simbolul de aceeaşi culoare, negru sau roşu,
Pe fond alb sau pe un fond contrastant adecvat
    * Primul sau singurul număr de pe etichetă
    indicat în coloana (5) a tabelului A din capitolul 3.2 trebuie să fie
    indicat în acel loc.
Dimensiunile marcajului trebuie să fie de minim 100 mm × 100 mm.
Orice supra-ambalaj conţinând mărfuri periculoase în cantităţi exceptate trebuie să poarte marcajele prevăzute mai sus , dacă cele prevăzute
    pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile
    bine.
, dacă cele prevăzute
    pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile
    bine.
  
Dimensiunile marcajului trebuie să fie de minim 100 mm × 100 mm.
Orice supra-ambalaj conţinând mărfuri periculoase în cantităţi exceptate trebuie să poarte marcajele prevăzute mai sus
 , dacă cele prevăzute
    pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile
    bine.
, dacă cele prevăzute
    pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile
    bine.
    Numărul maxim de colete în orice vehicul
    sau container
Numarul maxim de colete în orice vehicul sau container nu trebuie să depăşească 1000.
Documentaţie
Dacă un document sau documente (precum avizul de expediţie, scrisoarea de transport aerian sau scrisoarea de trăsură CMR/CIM) însoţesc mărfurile în cantităţi exceptate, cel puţin unul din aceste documente trebuie să includă menţiunea "Mărfuri Periculoase în Cantităţi Exceptate" şi să indice numărul de colete.
Exemplu:Numarul maxim de colete în orice vehicul sau container nu trebuie să depăşească 1000.
Documentaţie
Dacă un document sau documente (precum avizul de expediţie, scrisoarea de transport aerian sau scrisoarea de trăsură CMR/CIM) însoţesc mărfurile în cantităţi exceptate, cel puţin unul din aceste documente trebuie să includă menţiunea "Mărfuri Periculoase în Cantităţi Exceptate" şi să indice numărul de colete.
       Presupunem că avem de
    transportat cloroform. Mergând în tabelul A se constată că
    acesta are numărul ONU 1888. Din coloana (7b) corespunzătoare acestuia se
    constată că acesta prezintă codul E1. Pentru a putea fi transportat
    în conformitate cu acest capitol, acesta trebuie transportat în
    recipiente de maxim 30 ml (fiole de 30 ml ), introduse în ambalaje ce pot
    să conţină maxim 1000 ml de cloroform. În consecinţă
    fiecare ambalaj (cutie) poate să conţină 33 fiole x 30 ml/fiola=990
    ml/colet (cutie). Cum numărul maxim de colete ce poate fi transportat este 1000
    se deduce că se pot transporta maxim 990 l de cloroform în conformitate cu
    acest capitol.
Observaţie: în practică ambalajele introduse într-un colet sunt în număr par, obţinut din înmulţirea numărului de rânduri cu cel de coloane, astfel că într-un colet pot fi, în acest caz, 30 de fiole de cloroform (5 rânduri x 6 coloane); deci fiecare colet conţine 900 ml de cloroform, iar cantitatea totală transportată va fi de 1000 colete x 900 ml=900 l de cloroform.
      
        
    
    
 
Observaţie: în practică ambalajele introduse într-un colet sunt în număr par, obţinut din înmulţirea numărului de rânduri cu cel de coloane, astfel că într-un colet pot fi, în acest caz, 30 de fiole de cloroform (5 rânduri x 6 coloane); deci fiecare colet conţine 900 ml de cloroform, iar cantitatea totală transportată va fi de 1000 colete x 900 ml=900 l de cloroform.
| 3. EXCEPŢII LEGATE DE CANTITĂŢILE TRANSPORTATE PE UNITATEA DE TRANSPORT | 
         Atunci când cantitatea de
      mărfuri periculoase transportate pe unitatea de transport nu
      depăşeşte valorile indicate în coloana (3) a tabelului
      următor pentru o categorie de transport dată (dacă mărfurile
      periculoase transportate pe unitatea de transport sunt din aceeaşi categorie),
      sau valoarea calculată conform procedeului expus mai jos (dacă
      mărfurile periculoase de la bordul unităţii de transport sunt de mai
      multe categorii), acestea pot fi transportate în colete, în
      aceeaşi unitate de transport, cu respectarea, respectiv
      nerespectarea dispoziţiilor din ADR prevăzute mai jos (la
      punctele 1. si 2.)
      
         
      
      
        
Exemplu de calcul despre cum trebuie interpretat tabelul prezentat anterior:
a.Pentru transportul unei singure substanţe:
Presupunem că avem de transportat gaz petrolier lichefiat. Căutăm acest gaz în tabelul A din ADR. Observăm că acesta face parte din clasa 2, numărul ONU 1075 sau numărul ONU 1965 (după caz). Ne oprim asupra UN 1965. Codul de clasificare al acestui gaz este 2F (aflat din coloana (3b) din tabelul A). în coloana (15) din tabelul A se constată că acesta face parte din categoria de transport 2. Mergem acum în tabelul expus anterior şi se constată că acest gaz corespunde categoriei de transport 2, clasa 2, grupa F. Se deduce din coloana corespunzătoare cantităţii maxime transportate că se poate transporta, fără respectarea tuturor dispoziţiilor din ADR, o cantitate maximă de 333 Kg de gaz petrolier lichefiat.
Caz practic: se presupune că se face transport, cu o autoutilitară, de butelii de aragaz, încărcate cu gaz petrolier lichefiat. Fiecare butelie conţine 11 Kg de gaz petrolier lichefiat. Deoarece cantitatea maximă de gaz ce se poate transporta în conformitate cu acest capitol este de 333 Kg rezultă că numărul maxim de butelii care se poate transporta este de 333/11=30,27 de butelii. Prin rotunjire rezultă 30 de butelii.
Concluzie: un conducător auto poate efectua distribuţie de butelii de aragaz (maxim 30 de butelii încărcate cu 11 Kg de gaz fiecare) cu o autoutilitară, fără ca această autoutilitară să fie semnalizată cu plăci portocalii. în plus conducătorul auto nu este obligat să deţină certificat de pregătire profesional, specializare colete şi nici de certificat de competenţă profesional, specializare transport marfă dacă m.m.a. a autoutilitarei este mai mică de 3,5 tone. însă acesta trebuie să respecte dispoziţiile ADR prevăzute la punctul 1. de mai sus.   Această situaţie
      este ilustrată în imaginile de mai jos:
      
        
      
Presupunem că avem de transportat 3 substanţe:
      
  
           1. Transportul
        acestor mărfuri periculoase în cantităţile maxime
        prevăzute în coloana 3 a tabelului de mai jos se face
        respectând următoarele dispoziţii din
        ADR:
        
        
      - echipamente diverse şi echipamente pentru protecţia personală;
- documentele de transport;
- prescripţiile referitoare la transportul substanţelor din clasa 4.1 şi 5.2;
- modul de transport;
- unele dispoziţii privind încărcarea, descărcarea;
- numărul maxim de colete pe unitatea de transport;
- unităţile de transport destinate mărfurilor periculoase în conformitate cu acest capitol (vol.1 ADR) trebuie să fie echipate un stingător portabil pentru clasele de incendiu A, B şi C, cu o capacitate minimă de 2 kg de pulbere (sau cu o capacitate corespunzătoare pentru un alt agent de stingere acceptabil), apt să combată un incendiu la motor sau în cabina unităţii de transport
- instruirea specifică transportului respectiv de mărfuri periculoase şi în domeniul siguranţei, funcţie de mărfurile periculoase transportate pentru alte persoane decât conducătorii auto;
- interdicţia de a deschide coletele;
- interdicţia de a fuma;
- interdicţia utilizării focului sau a flăcării deschise în vehiculele care transportă substanţe şi obiecte aparţinând clasei 1, în apropierea acestora, precum şi în timpul încărcării şi descărcării acestor substanţe şi obiecte;
- prescripţiile referitoare la supravegherea vehiculelor în cazul transportului de substanţe şi obiecte din clasa 1;
- prescripţiile referitoare la interzicerea pătrunderii într-un compartiment de încărcare al vehiculelor închise care transportă lichide având un punct de aprindere care nu depăşeşte 60°C sau substanţe sau obiecte inflamabile aparţinând clasei 2, cu aparate de iluminat portabile altele decât cele care sunt concepute şi construite astfel încât să nu poată aprinde vaporii sau gazele inflamabile care s-ar fi putut răspândi în interiorul vehiculului;
- prescripţiile suplimentare referitoare la transportul la temperatură controlată (menţinerea temperaturii):
- 
            - inspectarea minuţioasă a unităţii de transport înainte de încărcare;
- instrucţiuni de transport referitoare la funcţionarea sistemului de refrigerare, inclusiv o listă a furnizorilor de substanţe refrigerente disponibile pe parcursul drumului;
- proceduri de urmat în cazul defectării sistemului de reglare a temperaturii;
- supravegherea regulată a temperaturii de lucru; ?i
- disponibilitatea unui sistem de refrigerare de urgenţă sau a pieselor de schimb;
- controlarea temperaturii la intervale de la 4 ore la 6 ore şi notată.
 
- prescripţii referitoare la supravegherea vehiculelor (de la S14 la S21-capitolul 8.5, vol.2 ADR-funcţie de cantitatea de substanţă transportată).
- dispoziţiile privind securitatea. (Prin "securitate" se înţeleg măsurile sau precauţiile care trebuie luate pentru a minimiza furtul sau utilizarea greşită a mărfurilor periculoase care pot pune în pericol persoane, bunuri sau mediul înconjurător);
- dispoziţiile privind placardarea şi semnalizarea portocalie a containerelor, CGEM, MEMU, containerelor-cisterne, cisternelor mobile şi vehiculelor;
- dispoziţiile privind instrucţiunile scrise;
- prescripţii privind transportul în colete cu excepţia celor referitoare la:
- 
            - coletele nu pot fi transportate în containere mici;
- recipientele mari pentru vrac (VRAC) flexibile trebuie încărcate în vehicule acoperite sau containere închise sau în vehicule sau containere cu prelată. Prelata trebuie confecţionată din material impermeabil neiflamabil;
- transportul substanţelor din clasa 4.1 şi 5.2 (nu trebuie depăşite temperaturile de reglare);
 
- dispoziţii suplimentare privind anumite clase (ce apar în coloana (18) a tabelului A);
- dispoziţii privind echipamentul ADR care trebuie să se afle la bordul unităţii de transport;
- dispoziţii privind deţinerea unui certificat de pregătire profesională de către conducătorul auto;
- prescripţiile referitoare la construcţia şi agrearea vehiclelor.
- Ambalajele goale necurăţate, care au conţinut substanţe alocate categoriei de transport "0", sunt incluse la categoria de transport "0".
- Ambalajele goale necurăţate, care au conţinut substanţe de o altă categorie de transport decât "0", sunt incluse la categoria de transport "4".
 
      
        a Pentru Nr. ONU 0081, 0082, 0084, 0241, 0331,
        0332, 0482, 1005 şi 1017, cantitatea maximă totală pe unitatea de
        transport va fi de 50 kg.
      
      - 
            în tabelul de mai sus „cantitate
            maximă totală pe unitatea de transport”
            înseamnă:
            - pentru obiecte, masa brută în kilograme (pentru obiectele din clasa 1, masa netă în kilograme a substanţei explozive; pentru mărfurile periculoase din utilaje şi echipamente anexă, cantitatea totală a mărfurilor periculoase conţinute de acestea exprimată în kilograme sau litri după caz);
- pentru substanţele solide, gazele lichefiate, gazele lichefiate refrigerate şi gazele dizolvate, masa netă în kilograme;
- pentru substanţele lichide şi gazele comprimate, capacitatea nominală a recipientului în litri
 
- 
            Atunci când mărfurile periculoase
            care aparţin unor categorii diferite sunt transportate în
            aceeaşi unitate de transport, suma
            - cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 1 înmulţită cu "50",
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 1 menţionate în nota de la tabelul de mai sus, înmulţită cu "20",
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 2 înmulţită cu "3",şi
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 3,
 
Exemplu de calcul despre cum trebuie interpretat tabelul prezentat anterior:
a.Pentru transportul unei singure substanţe:
Presupunem că avem de transportat gaz petrolier lichefiat. Căutăm acest gaz în tabelul A din ADR. Observăm că acesta face parte din clasa 2, numărul ONU 1075 sau numărul ONU 1965 (după caz). Ne oprim asupra UN 1965. Codul de clasificare al acestui gaz este 2F (aflat din coloana (3b) din tabelul A). în coloana (15) din tabelul A se constată că acesta face parte din categoria de transport 2. Mergem acum în tabelul expus anterior şi se constată că acest gaz corespunde categoriei de transport 2, clasa 2, grupa F. Se deduce din coloana corespunzătoare cantităţii maxime transportate că se poate transporta, fără respectarea tuturor dispoziţiilor din ADR, o cantitate maximă de 333 Kg de gaz petrolier lichefiat.
Caz practic: se presupune că se face transport, cu o autoutilitară, de butelii de aragaz, încărcate cu gaz petrolier lichefiat. Fiecare butelie conţine 11 Kg de gaz petrolier lichefiat. Deoarece cantitatea maximă de gaz ce se poate transporta în conformitate cu acest capitol este de 333 Kg rezultă că numărul maxim de butelii care se poate transporta este de 333/11=30,27 de butelii. Prin rotunjire rezultă 30 de butelii.
Concluzie: un conducător auto poate efectua distribuţie de butelii de aragaz (maxim 30 de butelii încărcate cu 11 Kg de gaz fiecare) cu o autoutilitară, fără ca această autoutilitară să fie semnalizată cu plăci portocalii. în plus conducătorul auto nu este obligat să deţină certificat de pregătire profesional, specializare colete şi nici de certificat de competenţă profesional, specializare transport marfă dacă m.m.a. a autoutilitarei este mai mică de 3,5 tone. însă acesta trebuie să respecte dispoziţiile ADR prevăzute la punctul 1. de mai sus.
|  |  |  | 
| 
              Partea din faţă
             | 
              Partea laterală
             | 
              Partea din spate
             | 
           După cum se observă,
        utilitara din imagini nu este semnalizată cu plăci rectangulare pe
        faţă sau pe spate sau placardată cu plăci etichetă, ceea
        ce este corect corespunzător cu exemplul amintit mai
        sus.
      
   b.Pentru transportul mai
      multor substanţe:Presupunem că avem de transportat 3 substanţe:
- 200 l acid clorhidric: UN 1789, 8, II;
- 150 l acid bromhidric: UN 1788, 8, III;
- 100 l acetonă: UN 1090, 3, II.
        Calcul: 200 l x 3+150 l x 1+100 l x 3=1050. Totalul
        depăşeşte 1000. Deci trebuie umblat la cantităţile
        transportate pentru a putea efectua transportul.
      
Modificăm cantităţile
      transportate:
      - 150 l acid clorhidric: UN 1789, 8, II;
- 150 l acid bromhidric: UN 1788, 8, III;
- 100 l acetonă: UN 1090, 3, II.
        Calcul: 150 l x 3+150 l x 1+100 l x 3=900. Totalul
        este mai mic decât 1000, deci transportul se poate efectua cu respectarea
        numai anumitor prescipţii ADR.
Notă: în practică această situaţie se reglează dând jos un butoi sau două, după caz.
      Notă: în practică această situaţie se reglează dând jos un butoi sau două, după caz.
        Pagină realizată de
        D.M.Radu