1. Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului precizează la articolul 9:
Articolul 9
"(1)Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoţeşte un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul şi efectuează în acelaşi timp o
perioadă de repaus zilnic normală, această perioadă poate fi întreruptă de două ori cel mult de alte activităţi a căror durată nu depăşeşte o oră. Pe parcursul
acestei perioade de repaus zilnic normală, conducătorul are acces la o cuşetă."
Totodată recomand citirea Notei de orientare nr. 6.
Observații:
- Repausul zilnic care poate fi întrerupt este cel normal. Asta înseamnă că dacă în timpul conducerii apare necesitatea îmbarcării pe feribot sau
tren, iar conducătorul auto se află în repaus zilnic, acesta va lua un repaus zilnic normal și nu unul redus, chiar dacă poate beneficia de un repaus zilnic redus
Conducătorul auto conduce neîntrerupt 4 ore și 30 de minute. În aceasta situație, după 4 ore și 30 de minute, acesta trebuie să facă o pauză neîntreruptă
de cel puțin 45 de minute.
- Articolul 9 al Regulamentului 561/2006 precizează că repausul zilnic normal poate fi întrerupt; deci dacă îmbarcarea și debarcarea durează
fiecare câte 15 minute, atunci conducătorul auto va lua un repaus zilnic normal total de 11 ore și 30 de minute.
- Conform notei de orientare nr. 6, în cazul în care conducătorul auto întrerupe o perioadă de repaus luată în 2 tranșe (3 ore+ 9 ore) atunci
întreruperile se referă la întreaga perioadă de repaus și nu la fiecare tranșă în parte.
- Conform art. 9 din Regulamentul 561/2006 numai repausul zilnic normal poate fi întrerupt nu și cel săptămânal (practic, conducătorul auto ia un
repaus zilnic normal în așteptarea feribotului).
- În cazul conducerii în echipaj, dacă echipajul va trebui să întrerupă repausul zilnic pentru traversarea cu feribotul sau trenul atunci echipajul
va lua un repaus zilnic de minim 11 ore în intervalul de 30 de ore de la începerea perioadei de conducere, la care se adaugă întreruperile necesare cu
îmbarcarea, respectiv debarcarea pe feribot (se va explica mai jos din ce cauză).
- Conform articolului 9 al Regulamentului 561/2006 perioada de repaus zilnic normală poate fi întreruptă numai dacă conducătorul auto are acces la
o cușetă. În caz contrar nu poat fi întreruptă.
Notă: există curse navetă pe distanțe scurte, a căror durată este de 130-200 ore, pentru care nu eliberează bilete pentru cușetă.
În acest caz repausul zilnic nu poate fi întrerupt. Se așteaptă terminarea repausului zilnic, iar îmbarcarea se va face pe următoarea cursă-navetă.
În continuare se va arăta cum se procedează corect (teoretic și practic) în cazul îmbarcării pe un feribot.
Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European și al Consiliului precizează la articolul 34, al. (7) următoarele:
"(7) Conducătorul auto introduce în tahograful digital simbolul țării unde își începe și cel al țării unde își încheie ziua de lucru. Un stat membru poate
totuși să impună conducătorilor de vehicule care efectuează un transport în interiorul teritoriului său adăugarea la simbolul țării a unor specificații
geografice mai detaliate, cu condiția ca statul membru să fi notificat Comisiei specificațiile geografice detaliate respective înainte de 1 aprilie 1998."
Se presupun următoarele date de intrare:
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă
feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date de intrare:
- data ajungerii în portul Rostock, Germania: 1/07/2015, ora 5:00;
- cursa aleasă pentru deplasarea Rostock-Trelleborg este cea care are ora de plecare 7:45, aceeași zi, iar ora ajungerii la destinație 13:45.
Cazul 1
Conducătorul auto ajunge la locul de îmbarcare și începe o perioadă de repaus zilnic normală (și-a terminat ziua de lucru).
Pentru a începe un repaus zilnic normal în spațiul destinat așteptării feribotului procedează astfel: intră în meniul tahografului digital, setează tahograful pe opțiunea "pauză" și apoi introduce simbolul
țării unde și-a terminat ziua de lucru (Germania în cazul prezentat- D).
Aceste etape sunt următoarele:
1. Ajunge în spațiul destinat așteptării feribotului pentru a se îmbarca. Pe display-ul tahografului digital va apărea o imagine ca cea de mai jos:
2. Cu ajutorul butonului 1 va seta tahograful pe opțiunea "pauză" și va confirma opțiunea aleasă cu butonul OK.
Urmează introducerea simbolului țării unde și-a terminat ziua de lucru.
3. Pentru introducerea simbolului țării va apăsa din nou pe butonul OK.
4. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului
sau butonului
se va selecta opțiunea de introducere a datelor
pentru șoferul 1. Se confirmă cu OK.
5. După confirmarea opțiunii că se dorește introducerea datelor pentru conducătorul auto va apărea o imagine ca cea de mai jos. Se confirmă cu OK
introducerea simbolului țării unde se va începe repausul zilnic.
6. Pe display-ul tahografului digital va apărea, intermitent, simbolul țării unde se va începe un repaus zilnic. Acesta afișează simbolul țării unde
s-a început ultima zi de lucru sau unde s-a încheiat ultima zi de lucru. Dacă ziua de lucru s-a început în Olanda atunci, intermitent va apărea simbolul NL.
Prin intermediul butonului
sau butonului
se va schimba simbolul respectiv până când se va ajunge la
simbolul Germaniei (D).
7. Se va confirma cu OK.
8. Pentru scut timp pe display-ul tahografului va apărea un mesaj de confirmare a datelor introduse.
9. Datele dorite au fost introduse; va apărea imaginea de mai jos. Se dorește finalizarea introducerii datelor. Se apasă pe butonul din imagine până când
apare întrebarea dacă se dorește părăsirea meniului.
10. Se confirmă, la apariția întrebării dacă se dorește părăsirea meniului, cu OK.
11. Va apărea imaginea de mai jos. Acum se poate începe repausul zilnic normal.
ÎMBARCAREA
Plecarea feribotului este la ora 7:45, dar îmbarcarea începe mai devreme. Presupunem că îmbarcarea va începe la ora 6:30. Pentru a efectua îmbarcarea
conducătorul auto trebuie să-și întrerupă repausul zilnic. Conducătorul auto, pentru a proceda corect în privința îmbarcării, trebuie să procedeze astfel:
- la venirea feribotului, înainte de începerea îmbarcării, intră în meniul tahografului, setează tahograful pe opțiunea "ferry", apasă "OK";
- pornește vehiculul și începe îmbarcarea;
- la terminarea procesului de îmbarcare oprește vehiculul și trece tahograful pe opțiunea "pauză", continuîndu-și repausul zilnic.
Aceste etape referitoare la îmbarcare sunt următoarele:
12. Se va apela din nou meniul tahografului digital pentru a introduce opțiunea “ferry”. Pentru apelarea meniului se va apăsa butonul OK.
13. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului sus
sau butonului jos
se va selecta opțiunea de
introducere a datelor pentru autovehicul. Se confirmă cu OK.
14. Va apărea o imagine ca mai jos; din nou, cu ajutorul butonului sus
sau butonului jos
se va trece de pe
opțiunea "out of scope" pe "ferry".
<15. Pe display-ul tahografului digital va apărea o imagine ca cea de mai jos. Se confirmă opțiunea "ferry" cu OK.
16. După confirmare tahograful digital va afișa imaginea următoare.
Acum se poate pleca.
17. După plecare în locul opțiunii "ferry" va apărea viteza cu care se deplasează autovehiculul. Tahograful va afișa imaginea de mai jos.
18. Presupunem că îmbarcarea durează 20 de minute. La finalizarea îmbarcării se va trece din nou pe opțiunea "pauză" pentru a se continua repausul zilnic
normal.
DEBARCAREA
La ora
13:45 feribotul ajunge la Trelleborg-Suedia.
Începând cu ora 13:50 conducătorul auto se pregătește de debarcare. Din nou va trebui să întrerupă repausul zilnic pentru a efectua debarcarea, iar pentru a
proceda corect va trebui să seteze tahograful digital pe opțiunea "ferry", urmând pașii prezentați anterior.
Urmează debarcarea; presupunem că timpul necesar debarcării este tot 20 de minute, astfel că la ora 14:10 conducătorul auto ajunge în terminalul corespunzător
debarcării. Oprește autovehiculul și din nou setează tahograful digital pe opțiunea “pauză”, continuîndu-și repausul zilnic normal.
Mai departe se va face un mic calcul pentru a se putea vedea la ce oră conducătorul auto va putea începe o nouă zi de lucru.
- 5:00-6:30=1 oră și 30 de minute repaus;
- 6:30-6:50=20 minute întrerupere pentru îmbarcare;
- 6:50-13:50=7 ore repaus;
- 13:50-14:10=20 minute întrerupere pentru debarcare.
Total repaus zilnic: 1 oră și 30 minute + 7 ore =8 ore și 30 de minute de repaus.
Mențiuni:
- numai repausul zilnic normal poate fi întrerupt în cazul îmbarcării/debarcării pe un feribot sau tren. Deci conducătorul auto trebuie să efectueze
minim 11 ore de repaus zilnic;
- timpul necesar îmbarcării/debarcării nu se contorizează la repausul zilnic luat.
Concluzie: conducătorul auto a efectuat 8 ore și 30 de minute de repaus. Pentru a finaliza repausul zilnic mai trebuie să efectueze încă cel puțin 2 ore și 30 de
minute de repaus (total minim 11 ore) putând apoi începe o nouă zi de lucru.
Conform datelor de intrare exemplificate mai sus, după ora 14:10 mai trebuie să efectueze încă 2 ore și 30 de minute de repaus.
Deci, la ora 16:40 poate începe o nouă zi de lucru.
În continuare se va arăta cum trebuie să se procedeze pentru a se începe o nouă zi de lucru.
Pentru a se începe o nouă zi de lucru conducătorul auto va trebui să introducă din nou simbolul țării (unde începe această zi de lucru); Suedia în cazul exemplificat.
Presupunem că este ora 16:40, moment în care conducătorul auto a efectuat minim 11 ore de repaus zilnic normal.
19. Urmează introducerea simbolului țării unde conducătorul auto și-a terminat ziua de lucru.
20. Pentru introducerea simbolului țării va apăsa din nou pe butonul OK.
21. După apăsarea butonului OK cu ajutorul butonului sus
sau butonului jos
se va selecta opțiunea de introducere a datelor pentru șoferul 1. Se confirmă cu OK.
22. După confirmarea opțiunii că se dorește introducerea datelor pentru conducătorul auto va apărea o imagine ca cea din imaginea următoare. Din nou, cu
ajutorul butonului
sau butonului
, se va introduce simbolul țării unde se va începe o nouă zi de lucru (se va schimba simbolul care apare-D, simbolul
Germaniei, locul unde s-a început o perioadă de repaus zilnic cu simbolul S-simbolul Suediei, țara unde se începe o nouă zi de lucru). Se confirmă introduerea
simbolului S cu OK.
După confirmare se vor urma aceeași pași descriși la punctele
8., 9. și
10.
23. Va apărea imaginea de la punctul
1.
Cu ajutorului butonului 1 (figura de mai jos) se va trece tahograful digital de pe "pauză" pe "alte activități". Urmează o inspecție vizuală și verificare a
autovehiculului de circa 10-20 de minute și apoi se poate pleca.
Cazul 2:
Conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul, își termină perioada de repaus zilnic normal.
Spre exemplificare se va folosi același studiu de caz prezentat anterior cu o mică deosebire în ceea ce privește ora ajungerii în port pentru îmbarcare.
Conducătorul auto trebuie să se îmbarce (cu autovehiculul pe care îl conduce) pe feribot pentru a ajunge din Germania în Suedia. Pentru aceasta va alege o cursă
feribot pe ruta Rostock (Germania)-Trelleborg (Suedia).
Se presupun următoarele date:
- data ajungerii în portul Rostock, Germania: 1/07/2015, ora 2:00;
- cursa aleasă pentru deplasarea Rostock-Trelleborg este cea care are ora de plecare 7:45, aceeași zi, iar ora ajungerii la destinație 13:45.
Procedura folosită pentru traversare este aceeași ca la cazul 1.
Vom face și aici un mic calcul:
- 2:00-6:30=4 ore și 30 de minute repaus;
- 6:30-6:50=20 minute întrerupere pentru îmbarcare;
- 6:50-13:50=7 ore repaus;
Total repaus: 4 ore și 30 minute + 7 ore repaus=11 ore și 30 de minute de repaus.
Observația este următoarea: conducătorul auto, în timpul deplasării cu feribotul și-a efectuat repausul zilnic. Efectuîndu-și repausul zilnic,
la momentul debarcării nu mai este necesar să treacă tahograful digital pe opțiunea "ferry", ci poate să înceapă o nouă zi de lucru: introduce simbolul Suediei în tahograful
digital, setează "alte activități" și pleacă.
Cazul 3:
Vehiculul este condus de un echipaj format din 2 conducători auto. Aceștia ajung la locul de îmbarcare. Situațiile sunt aceleași de la cazul 1 (conducere de un
singur conducător auto).
Notă
La articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 se precizează că repausul zilnic normal se poate întrerupe la îmbarcarea/debarcarea pe feribot sau tren.
Iar definiția repausului zilnic normal este:
"orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală
poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin
nouă ore".
Luînd în considerare cele prezentate la nota anterioară se poate trage concluzia că în cazul conducerii în echipaj repausul zilnic care poate fi întrerupt este
de minim 11 ore, chiar dacă aceștia, în mod nomal, este suficient să efectueze 9 ore de repaus într-un interval de 30 de ore de după repausul zilnic sau
săptămânal.
Cazul 4:
După cum s-a amintit anterior există
curse navetă pe distanțe scurte-Dover-Calais de exemplu-a căror durată este de 1:30-2:00 ore, pentru care nu
eliberează bilete pentru cușetă. În acest caz repausul zilnic nu poate fi întrerupt. Se așteaptă terminarea repausului zilnic, iar îmbarcarea se va face pe
următoarea cursă-navetă.
Dacă nu este necesar să se ia un repaus zilnic înaintea îmbarcării și dacă nu apare necesitatea întrării în repaus zilnic în timpul transportului cu feribotul
atunci se poate efectua traversarea cu prima cursă navetă.
Pagină realizată de D.M.Radu
Orice observaţie sau sugestie este binevenită, aşa că vă rog să folosiţi adresa de e-mail dmradu@gmail.com sau pagina de contact.