TRANSPORTUL MĂRFURILOR PERICULOASE CU EXONERĂRI DE LA PRESCRIPŢIILE ADR |
1. MĂRFURI PERICULOASE AMBALATE ÎN CANTITĂŢI LIMITATE |
- Transportul mărfurilor periculoase din anumite clase se poate face în cantităţi limitate, respectându-se anumite dispoziţii. Limita de cantitate aplicabilă per ambalaj interior sau obiect este indicată pentru fiecare substanţă în Coloana (7a) a tabelului A din capitolul 3.2 (vol.1 A.D.R.).
- Atunci când apare cantitatea 0 în coloana (7a) înseamnă că substanţa respectivă nu poate fi transportată în cantităţi limitate în conformitate cu dispoziţiile din acest capitol.
- Anumite dispoziţii speciale ale capitolului 3.3 (vol.2 ADR) exceptează parţial sau total de la prescripţiile ADR, transportul unor mărfuri periculoase specifice. Excepţiile se aplică atunci când dispoziţia specială este indicată în coloana (6) a tabelului A din capitolul 3.2 (vol.1 ADR) în legătură cu mărfurile periculoase din respectiva rubrică.
- în cazul în care coloana (6) este goală, nicio dispoziţie specială nu se aplică la conţinutul coloanelor de la (1) la (5), pentru respectivele substanţe periculoase.
În cazul transportului de mărfuri
periculoase transportate în cantităţi limitate acestea trebuie
să fie ambalate numai în ambalaje interioare plasate în ambalaje
exterioare corespunzătoare. Pot fi utilizate ambalaje intermediare. în
plus, pentru obiectele de la diviziunea 1.4, grupa de compatibilitate S, trebuie
să fie îndeplinite în întregime dispoziţiile speciale
referitoare la ambalarea mărfurilor din clasa 1. Utilizarea de ambalaje
interioare nu este necesară pentru transportul de obiecte, precum aerosoli sau
"recipiente cu capacitate redusă conţinând gaz".
Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 30 kg.
Ambalajele interioare susceptibile să se spargă sau să fie uşor perforate, precum cele făcute din sticlă, porţelan, gresie sau anumite materiale plastice, trebuie să fie plasate în ambalaje intermediare adecvate trebuie să fie astfel concepute încât să respecte prescripţiile referitoare la construcţia ambalajelor. Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 20 kg.
Mărfurile lichide din clasa 8, grupa de ambalare II în ambalajele din sticlă, porţelan sau gresie trebuie să fie închise într-un ambalaj intermediar rigid şi compatibil.
Cu excepţia transportului aerian, coletele care conţin mărfuri periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie inscripţionate cu marcajul indicat mai jos.
Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 30 kg.
Ambalajele interioare susceptibile să se spargă sau să fie uşor perforate, precum cele făcute din sticlă, porţelan, gresie sau anumite materiale plastice, trebuie să fie plasate în ambalaje intermediare adecvate trebuie să fie astfel concepute încât să respecte prescripţiile referitoare la construcţia ambalajelor. Masa totală brută a coletului nu trebuie să depăşească 20 kg.
Mărfurile lichide din clasa 8, grupa de ambalare II în ambalajele din sticlă, porţelan sau gresie trebuie să fie închise într-un ambalaj intermediar rigid şi compatibil.
Cu excepţia transportului aerian, coletele care conţin mărfuri periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie inscripţionate cu marcajul indicat mai jos.
Marcajul trebuie să fie uşor vizibil
şi lizibil şi să poată rezista intemperiilor fără nicio
degradare substanţială.
Părţile superioară şi inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm şi grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2 mm. Dacă dimensiunea coletului o impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50 mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase prezentate la expediţie pentru transport aerian în conformitate cu dispoziţiile Părţii 3, capitolul 4 al Instrucţiunilor Tehnice ICAO pentru transportul aerian în condiţii de siguranţă al mărfurilor periculoase trebuie să poarte marcajul indicat mai jos.
Părţile superioară şi inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm şi grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2 mm. Dacă dimensiunea coletului o impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50 mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase prezentate la expediţie pentru transport aerian în conformitate cu dispoziţiile Părţii 3, capitolul 4 al Instrucţiunilor Tehnice ICAO pentru transportul aerian în condiţii de siguranţă al mărfurilor periculoase trebuie să poarte marcajul indicat mai jos.
Marcajul trebuie să fie uşor vizibil
şi lizibil şi să poată rezista intemperiilor fără nicio
degradare substanţială. Părţile superioară şi
inferioară şi bordura trebuie să fie negre. Partea centrală
trebuie să fie albă sau poate avea o culoare care să contrasteze
suficient cu fondul. Dimensiunile minime trebuie să fie de 100 mm x 100 mm.
Grosimea minimă a bordurii care formează rombul trebuie să fie de 2
mm. Simbolul „Y” trebuie să fie plasat în centrul marcajului
şi trebuie să fie perfect vizibil. Dacă dimensiunea coletului o
impune, dimensiunea poate fi redusă, dar nu poate fi mai mică de 50 mm x 50
mm, cu condiţia ca marcajul să rămână perfect
vizibil.
Coletele care conţin mărfuri periculoase care poartă marcajul corespunzător transportului aerian se consideră că îndeplinesc şi condiţiile referitoare la transportul rutier şi deci nu mai trebuie să poarte marcajul corespunzător acestui transport.
Atunci când coletele care conţin mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate sunt plasate într-un supra-ambalaj, trebuie să se aplice dispoziţiile referitoare la marcare, etichetare şi documentaţie. în plus, toate supra-ambalajele trebuie să poarte marcajele prevăzute de acest capitol, numai dacă toate marcajele care reprezintă toate mărfurile periculoase conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile.
înainte de transport, expeditorii de mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate trebuie să informeze transportatorul, de o manieră detectabilă asupra masei brute totale a unor astfel de mărfuri care urmează a fi transportate.
IMPORTANT
Coletele care conţin mărfuri periculoase care poartă marcajul corespunzător transportului aerian se consideră că îndeplinesc şi condiţiile referitoare la transportul rutier şi deci nu mai trebuie să poarte marcajul corespunzător acestui transport.
Atunci când coletele care conţin mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate sunt plasate într-un supra-ambalaj, trebuie să se aplice dispoziţiile referitoare la marcare, etichetare şi documentaţie. în plus, toate supra-ambalajele trebuie să poarte marcajele prevăzute de acest capitol, numai dacă toate marcajele care reprezintă toate mărfurile periculoase conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile.
înainte de transport, expeditorii de mărfuri periculoase ambalate în cantităţi limitate trebuie să informeze transportatorul, de o manieră detectabilă asupra masei brute totale a unor astfel de mărfuri care urmează a fi transportate.
IMPORTANT
- Unităţile de transport cu o masă maximă mai mare de 12 tone, care transportă colete, care conţin mărfuri periculoase în cantităţi limitate trebuie să fie marcate cu marcajul în faţă şi în spate, cu excepţia cazului unităţilor de transport care conţin alte mărfuri periculoase pentru care este prevăzută semnalizarea cu plăci portocalii. în acest ultim caz, unitatea de transport poate să fie semnalizată numai cu plăci portocalii sau atât cu plăci portocalii, cât şi cu marcajul.
- Containerele care transportă mărfuri periculoase în cantităţi limitate, pe unităţile de transport cu o masă maximă care depăşeşte 12 tone, trebuie să fie marcate cu marcajul pe cele patru părţi, cu excepţia cazului containerelor care conţin alte mărfuri periculoase pentru care este prevăzută placardarea cu plăci-etichetă. în acest ultim caz, containerul poate să fie marcat numai cu plăcile-etichetă sau atât cu plăcile-etichetă, cât şi marcajul.
- Marcajul trebuie să aibă dimensiunile minime de 250 mm x 250 mm.
Presupunem că avem de transportat 1500 litri de
cloroform. Căutăm caracteristicile corespunzătoare acestuia în
tabelul A. Acesta are numărul ONU 1888. Din coloana (7a) se constată
că acesta, dacă este transportat în recipiente de maxim 5 l, atunci
poate fi transportat în conformitate cu acest capitol. Dacă se
transportă în recipiente de 5 l, iar acestea în ambalaje
corespunzătoare, atunci fiecare colet poate să conţină maxim 5
recipiente de cloroform şi nu 6 deoarece o condiţie pe care trebuie s-o
îndeplinească coletele este aceea ca masa brută a acestora să nu
depăşească 30 Kg (dacă s-ar introduce câte 6 recipente de
cloroform atunci masa recipientelor cu cloroform + ambalajul ar fi mai mare de 30
Kg.). Coletul trebuie să poarte marcajul. Cantitatea totală de colete folosite la transport este
1500/5=30. Deoarece cantitatea transportată este de numai 1500 l, iar cantitatea
totală transportată este mai mică de 8 tone atunci rezultă
că această unitate de transport nu trebuie să fie semnalizată cu
marcajul.
2. MĂRFURI PERICULOASE AMBALATE ÎN CANTITĂŢI EXCEPTATE |
Cantităţile exceptate de mărfuri
periculoase din anumite clase, altele decât obiectele, care îndeplinesc
condiţiile expuse mai jos, nu trebuie să îndeplinească nicio
dispoziţie din prevederile ADR, cu excepţia:
a)prescripţiilor privind pregătirea profesională a conducătorilor auto şi a consilierilor de siguranţă;
b)procedurilor de clasificare şi criteriilor aplicate pentru determinarea grupei de ambalare;
c)prescripţiilor privind ambalajele.
Mărfurile periculoase care pot fi transportate în cantităţi exceptate în conformitate cu dispoziţiile acestui capitol sunt menţionate în coloana (7b) a tabelului A al capitolului 3.2 (vol. 1 ADR) prin intermediul unui cod alfanumeric, după cum urmează:
a)prescripţiilor privind pregătirea profesională a conducătorilor auto şi a consilierilor de siguranţă;
b)procedurilor de clasificare şi criteriilor aplicate pentru determinarea grupei de ambalare;
c)prescripţiilor privind ambalajele.
Mărfurile periculoase care pot fi transportate în cantităţi exceptate în conformitate cu dispoziţiile acestui capitol sunt menţionate în coloana (7b) a tabelului A al capitolului 3.2 (vol. 1 ADR) prin intermediul unui cod alfanumeric, după cum urmează:
Cod
|
Cantitatea maximă netă per ambalaj
interior
(în grame pentru solide şi în ml pentru lichide şi gaze) |
Cantitatea maximă netă per ambalaj
exterior
(în grame pentru solide şi ml pentru lichide şi gaze, sau suma gramelor şi a ml în cazul în care sunt ambalaje mixte) |
E0
|
Nu este acceptată ca şi Cantitate
Exceptată
|
---|
E1
|
30
|
1000
|
E2
|
30
|
500
|
E3
|
30
|
300
|
E4
|
1
|
500
|
E5
|
1
|
300
|
Pentru gaze, volumul indicat pentru ambalajele
interioare se referă la volumul în apă al recipientului interior
şi volumul indicat pentru ambalajele exterioare se referă la volumul
în apă global al tuturor ambalajelor interioare conţinute
într-un singur ambalaj exterior.
Ambalaje
Ambalajele folosite pentru transportul
mărfurilor periculoase în cantităţi exceptate trebuie să
respecte următoarele:
- Trebuie să existe un ambalaj interior şi fiecare ambalaj interior trebuie fabricat din plastic (cu o grosime minimă a peretelui de 0,2 mm când se foloseşte pentru lichide), sau din sticlă, porţelan, faianţă, gresie sau metal şi dispozitivul de închidere al fiecărui ambalaj interior trebuie să fie menţinut închis în mod sigur cu ajutorul unor cabluri, unei benzi sau altor mijloace funcţionale; orice recipient cu gât cu filet trebuie să fie dotat cu un buşon care să împiedice pierderea prin scurgere. Dispozitivul de închidere trebuie să fie rezistent la conţinut;
- Fiecare ambalaj interior trebuie ambalat sigur într-un ambalaj intermediar cu material de umplutură astfel încât, în condiţii normale de transport, acestea să nu se spargă, să nu se găurească sau să nu permită scurgerea conţinutului. Ambalajul intermediar trebuie să reţină complet conţinutul în caz de spargere sau scurgere, indiferent de poziţia coletului. Pentru lichide, ambalajul intermediar trebuie să conţină suficient material absorbant pentru a absorbi întregul conţinut al ambalajului interior. în astfel de cazuri, materialul absorbant poate fi materialul de umplutură. Mărfurile periculoase nu trebuie să reacţioneze cu materialul de umplutură sau absorbant şi nici să le afecteze proprietăţile privind integritatea sau funcţionarea acestora;
- Ambalajul intermediar trebuie ambalat în condiţii de siguranţă într-un ambalaj rezistent şi rigid (din lemn, PFL sau alt material la fel de rezistent);
- Fiecare tip de colet trebuie să fie în conformitate cu încercările prevăzute la 3.5.3 (vol. 2 ADR);
- Fiecare colet trebuie să aiba dimensiuni care să permită aplicarea tuturor marcajelor necesare; şi
- Supra-ambalajele pot fi, de asemenea, folosite şi pot conţine colete de mărfuri periculoase sau mărfuri care nu fac obiectul prescripţiilor ADR.
Marcarea coletelor
Coletele care conţin cantităţi exceptate de
mărfuri periculoase pregătite în conformitate cu acest capitol
trebuie marcate în mod durabil şi lizibil cu marcajul de mai jos. Primul
sau singurul număr de etichetă indicat în coloana (5) din tabelul A
din capitolul 3.2 (vol. 2 ADR) pentru fiecare dintre mărfurile periculoase
conţinute în colet trebuie menţionat pe marcaj. Dacă numele
expeditorului sau al destinatarului nu se menţionează în altă
parte pe colet această informaţie trebuie inclusă în
marcaj.
Marcaj pentru cantităţi exceptate
Haşura şi simbolul de aceeaşi culoare, negru sau roşu,
Pe fond alb sau pe un fond contrastant adecvat
Haşura şi simbolul de aceeaşi culoare, negru sau roşu,
Pe fond alb sau pe un fond contrastant adecvat
* Primul sau singurul număr de pe etichetă
indicat în coloana (5) a tabelului A din capitolul 3.2 trebuie să fie
indicat în acel loc.
Dimensiunile marcajului trebuie să fie de minim 100 mm × 100 mm.
Orice supra-ambalaj conţinând mărfuri periculoase în cantităţi exceptate trebuie să poarte marcajele prevăzute mai sus , dacă cele prevăzute pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile bine.
Dimensiunile marcajului trebuie să fie de minim 100 mm × 100 mm.
Orice supra-ambalaj conţinând mărfuri periculoase în cantităţi exceptate trebuie să poarte marcajele prevăzute mai sus , dacă cele prevăzute pe coletele conţinute în supra-ambalaj nu sunt vizibile bine.
Numărul maxim de colete în orice vehicul
sau container
Numarul maxim de colete în orice vehicul sau container nu trebuie să depăşească 1000.
Documentaţie
Dacă un document sau documente (precum avizul de expediţie, scrisoarea de transport aerian sau scrisoarea de trăsură CMR/CIM) însoţesc mărfurile în cantităţi exceptate, cel puţin unul din aceste documente trebuie să includă menţiunea "Mărfuri Periculoase în Cantităţi Exceptate" şi să indice numărul de colete.
Exemplu:Numarul maxim de colete în orice vehicul sau container nu trebuie să depăşească 1000.
Documentaţie
Dacă un document sau documente (precum avizul de expediţie, scrisoarea de transport aerian sau scrisoarea de trăsură CMR/CIM) însoţesc mărfurile în cantităţi exceptate, cel puţin unul din aceste documente trebuie să includă menţiunea "Mărfuri Periculoase în Cantităţi Exceptate" şi să indice numărul de colete.
Presupunem că avem de
transportat cloroform. Mergând în tabelul A se constată că
acesta are numărul ONU 1888. Din coloana (7b) corespunzătoare acestuia se
constată că acesta prezintă codul E1. Pentru a putea fi transportat
în conformitate cu acest capitol, acesta trebuie transportat în
recipiente de maxim 30 ml (fiole de 30 ml ), introduse în ambalaje ce pot
să conţină maxim 1000 ml de cloroform. În consecinţă
fiecare ambalaj (cutie) poate să conţină 33 fiole x 30 ml/fiola=990
ml/colet (cutie). Cum numărul maxim de colete ce poate fi transportat este 1000
se deduce că se pot transporta maxim 990 l de cloroform în conformitate cu
acest capitol.
Observaţie: în practică ambalajele introduse într-un colet sunt în număr par, obţinut din înmulţirea numărului de rânduri cu cel de coloane, astfel că într-un colet pot fi, în acest caz, 30 de fiole de cloroform (5 rânduri x 6 coloane); deci fiecare colet conţine 900 ml de cloroform, iar cantitatea totală transportată va fi de 1000 colete x 900 ml=900 l de cloroform.
Observaţie: în practică ambalajele introduse într-un colet sunt în număr par, obţinut din înmulţirea numărului de rânduri cu cel de coloane, astfel că într-un colet pot fi, în acest caz, 30 de fiole de cloroform (5 rânduri x 6 coloane); deci fiecare colet conţine 900 ml de cloroform, iar cantitatea totală transportată va fi de 1000 colete x 900 ml=900 l de cloroform.
3. EXCEPŢII LEGATE DE CANTITĂŢILE TRANSPORTATE PE UNITATEA DE TRANSPORT |
Atunci când cantitatea de
mărfuri periculoase transportate pe unitatea de transport nu
depăşeşte valorile indicate în coloana (3) a tabelului
următor pentru o categorie de transport dată (dacă mărfurile
periculoase transportate pe unitatea de transport sunt din aceeaşi categorie),
sau valoarea calculată conform procedeului expus mai jos (dacă
mărfurile periculoase de la bordul unităţii de transport sunt de mai
multe categorii), acestea pot fi transportate în colete, în
aceeaşi unitate de transport, cu respectarea, respectiv
nerespectarea dispoziţiilor din ADR prevăzute mai jos (la
punctele 1. si 2.)
Exemplu de calcul despre cum trebuie interpretat tabelul prezentat anterior:
a.Pentru transportul unei singure substanţe:
Presupunem că avem de transportat gaz petrolier lichefiat. Căutăm acest gaz în tabelul A din ADR. Observăm că acesta face parte din clasa 2, numărul ONU 1075 sau numărul ONU 1965 (după caz). Ne oprim asupra UN 1965. Codul de clasificare al acestui gaz este 2F (aflat din coloana (3b) din tabelul A). în coloana (15) din tabelul A se constată că acesta face parte din categoria de transport 2. Mergem acum în tabelul expus anterior şi se constată că acest gaz corespunde categoriei de transport 2, clasa 2, grupa F. Se deduce din coloana corespunzătoare cantităţii maxime transportate că se poate transporta, fără respectarea tuturor dispoziţiilor din ADR, o cantitate maximă de 333 Kg de gaz petrolier lichefiat.
Caz practic: se presupune că se face transport, cu o autoutilitară, de butelii de aragaz, încărcate cu gaz petrolier lichefiat. Fiecare butelie conţine 11 Kg de gaz petrolier lichefiat. Deoarece cantitatea maximă de gaz ce se poate transporta în conformitate cu acest capitol este de 333 Kg rezultă că numărul maxim de butelii care se poate transporta este de 333/11=30,27 de butelii. Prin rotunjire rezultă 30 de butelii.
Concluzie: un conducător auto poate efectua distribuţie de butelii de aragaz (maxim 30 de butelii încărcate cu 11 Kg de gaz fiecare) cu o autoutilitară, fără ca această autoutilitară să fie semnalizată cu plăci portocalii. în plus conducătorul auto nu este obligat să deţină certificat de pregătire profesional, specializare colete şi nici de certificat de competenţă profesional, specializare transport marfă dacă m.m.a. a autoutilitarei este mai mică de 3,5 tone. însă acesta trebuie să respecte dispoziţiile ADR prevăzute la punctul 1. de mai sus. Această situaţie
este ilustrată în imaginile de mai jos:
Presupunem că avem de transportat 3 substanţe:
1. Transportul
acestor mărfuri periculoase în cantităţile maxime
prevăzute în coloana 3 a tabelului de mai jos se face
respectând următoarele dispoziţii din
ADR:
- echipamente diverse şi echipamente pentru protecţia personală;
- documentele de transport;
- prescripţiile referitoare la transportul substanţelor din clasa 4.1 şi 5.2;
- modul de transport;
- unele dispoziţii privind încărcarea, descărcarea;
- numărul maxim de colete pe unitatea de transport;
- unităţile de transport destinate mărfurilor periculoase în conformitate cu acest capitol (vol.1 ADR) trebuie să fie echipate un stingător portabil pentru clasele de incendiu A, B şi C, cu o capacitate minimă de 2 kg de pulbere (sau cu o capacitate corespunzătoare pentru un alt agent de stingere acceptabil), apt să combată un incendiu la motor sau în cabina unităţii de transport
- instruirea specifică transportului respectiv de mărfuri periculoase şi în domeniul siguranţei, funcţie de mărfurile periculoase transportate pentru alte persoane decât conducătorii auto;
- interdicţia de a deschide coletele;
- interdicţia de a fuma;
- interdicţia utilizării focului sau a flăcării deschise în vehiculele care transportă substanţe şi obiecte aparţinând clasei 1, în apropierea acestora, precum şi în timpul încărcării şi descărcării acestor substanţe şi obiecte;
- prescripţiile referitoare la supravegherea vehiculelor în cazul transportului de substanţe şi obiecte din clasa 1;
- prescripţiile referitoare la interzicerea pătrunderii într-un compartiment de încărcare al vehiculelor închise care transportă lichide având un punct de aprindere care nu depăşeşte 60°C sau substanţe sau obiecte inflamabile aparţinând clasei 2, cu aparate de iluminat portabile altele decât cele care sunt concepute şi construite astfel încât să nu poată aprinde vaporii sau gazele inflamabile care s-ar fi putut răspândi în interiorul vehiculului;
- prescripţiile suplimentare referitoare la transportul la temperatură controlată (menţinerea temperaturii):
-
- inspectarea minuţioasă a unităţii de transport înainte de încărcare;
- instrucţiuni de transport referitoare la funcţionarea sistemului de refrigerare, inclusiv o listă a furnizorilor de substanţe refrigerente disponibile pe parcursul drumului;
- proceduri de urmat în cazul defectării sistemului de reglare a temperaturii;
- supravegherea regulată a temperaturii de lucru; ?i
- disponibilitatea unui sistem de refrigerare de urgenţă sau a pieselor de schimb;
- controlarea temperaturii la intervale de la 4 ore la 6 ore şi notată.
- prescripţii referitoare la supravegherea vehiculelor (de la S14 la S21-capitolul 8.5, vol.2 ADR-funcţie de cantitatea de substanţă transportată).
- dispoziţiile privind securitatea. (Prin "securitate" se înţeleg măsurile sau precauţiile care trebuie luate pentru a minimiza furtul sau utilizarea greşită a mărfurilor periculoase care pot pune în pericol persoane, bunuri sau mediul înconjurător);
- dispoziţiile privind placardarea şi semnalizarea portocalie a containerelor, CGEM, MEMU, containerelor-cisterne, cisternelor mobile şi vehiculelor;
- dispoziţiile privind instrucţiunile scrise;
- prescripţii privind transportul în colete cu excepţia celor referitoare la:
-
- coletele nu pot fi transportate în containere mici;
- recipientele mari pentru vrac (VRAC) flexibile trebuie încărcate în vehicule acoperite sau containere închise sau în vehicule sau containere cu prelată. Prelata trebuie confecţionată din material impermeabil neiflamabil;
- transportul substanţelor din clasa 4.1 şi 5.2 (nu trebuie depăşite temperaturile de reglare);
- dispoziţii suplimentare privind anumite clase (ce apar în coloana (18) a tabelului A);
- dispoziţii privind echipamentul ADR care trebuie să se afle la bordul unităţii de transport;
- dispoziţii privind deţinerea unui certificat de pregătire profesională de către conducătorul auto;
- prescripţiile referitoare la construcţia şi agrearea vehiclelor.
- Ambalajele goale necurăţate, care au conţinut substanţe alocate categoriei de transport "0", sunt incluse la categoria de transport "0".
- Ambalajele goale necurăţate, care au conţinut substanţe de o altă categorie de transport decât "0", sunt incluse la categoria de transport "4".
a Pentru Nr. ONU 0081, 0082, 0084, 0241, 0331,
0332, 0482, 1005 şi 1017, cantitatea maximă totală pe unitatea de
transport va fi de 50 kg.
-
în tabelul de mai sus „cantitate
maximă totală pe unitatea de transport”
înseamnă:
- pentru obiecte, masa brută în kilograme (pentru obiectele din clasa 1, masa netă în kilograme a substanţei explozive; pentru mărfurile periculoase din utilaje şi echipamente anexă, cantitatea totală a mărfurilor periculoase conţinute de acestea exprimată în kilograme sau litri după caz);
- pentru substanţele solide, gazele lichefiate, gazele lichefiate refrigerate şi gazele dizolvate, masa netă în kilograme;
- pentru substanţele lichide şi gazele comprimate, capacitatea nominală a recipientului în litri
-
Atunci când mărfurile periculoase
care aparţin unor categorii diferite sunt transportate în
aceeaşi unitate de transport, suma
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 1 înmulţită cu "50",
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 1 menţionate în nota de la tabelul de mai sus, înmulţită cu "20",
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 2 înmulţită cu "3",şi
- cantităţii de substanţe şi obiecte din categoria de transport 3,
Exemplu de calcul despre cum trebuie interpretat tabelul prezentat anterior:
a.Pentru transportul unei singure substanţe:
Presupunem că avem de transportat gaz petrolier lichefiat. Căutăm acest gaz în tabelul A din ADR. Observăm că acesta face parte din clasa 2, numărul ONU 1075 sau numărul ONU 1965 (după caz). Ne oprim asupra UN 1965. Codul de clasificare al acestui gaz este 2F (aflat din coloana (3b) din tabelul A). în coloana (15) din tabelul A se constată că acesta face parte din categoria de transport 2. Mergem acum în tabelul expus anterior şi se constată că acest gaz corespunde categoriei de transport 2, clasa 2, grupa F. Se deduce din coloana corespunzătoare cantităţii maxime transportate că se poate transporta, fără respectarea tuturor dispoziţiilor din ADR, o cantitate maximă de 333 Kg de gaz petrolier lichefiat.
Caz practic: se presupune că se face transport, cu o autoutilitară, de butelii de aragaz, încărcate cu gaz petrolier lichefiat. Fiecare butelie conţine 11 Kg de gaz petrolier lichefiat. Deoarece cantitatea maximă de gaz ce se poate transporta în conformitate cu acest capitol este de 333 Kg rezultă că numărul maxim de butelii care se poate transporta este de 333/11=30,27 de butelii. Prin rotunjire rezultă 30 de butelii.
Concluzie: un conducător auto poate efectua distribuţie de butelii de aragaz (maxim 30 de butelii încărcate cu 11 Kg de gaz fiecare) cu o autoutilitară, fără ca această autoutilitară să fie semnalizată cu plăci portocalii. în plus conducătorul auto nu este obligat să deţină certificat de pregătire profesional, specializare colete şi nici de certificat de competenţă profesional, specializare transport marfă dacă m.m.a. a autoutilitarei este mai mică de 3,5 tone. însă acesta trebuie să respecte dispoziţiile ADR prevăzute la punctul 1. de mai sus.
Partea din faţă
|
Partea laterală
|
Partea din spate
|
După cum se observă,
utilitara din imagini nu este semnalizată cu plăci rectangulare pe
faţă sau pe spate sau placardată cu plăci etichetă, ceea
ce este corect corespunzător cu exemplul amintit mai
sus.
b.Pentru transportul mai
multor substanţe:Presupunem că avem de transportat 3 substanţe:
- 200 l acid clorhidric: UN 1789, 8, II;
- 150 l acid bromhidric: UN 1788, 8, III;
- 100 l acetonă: UN 1090, 3, II.
Calcul: 200 l x 3+150 l x 1+100 l x 3=1050. Totalul
depăşeşte 1000. Deci trebuie umblat la cantităţile
transportate pentru a putea efectua transportul.
Modificăm cantităţile
transportate:
- 150 l acid clorhidric: UN 1789, 8, II;
- 150 l acid bromhidric: UN 1788, 8, III;
- 100 l acetonă: UN 1090, 3, II.
Calcul: 150 l x 3+150 l x 1+100 l x 3=900. Totalul
este mai mic decât 1000, deci transportul se poate efectua cu respectarea
numai anumitor prescipţii ADR.
Notă: în practică această situaţie se reglează dând jos un butoi sau două, după caz.
Notă: în practică această situaţie se reglează dând jos un butoi sau două, după caz.
Pagină realizată de
D.M.Radu